Alla inlägg den 22 oktober 2013

Av Carry Jiewertz - 22 oktober 2013 21:00

Är det nånsin rätt att klä en lögn i en fin förpackning o försöka få den att se ut som sanning??
I min värld är det inte det!!
När jag var tre år var jag placerad i fosterhem och av förklarliga skäl trodde jag att min fostermamma och fosterpappa var mina föräldrar, jag hade varit där sedan jag var bebis och mindes inget annat. I familjen fanns oxå en pojke som var äldre och honom minns jag väldigt väl. Av olika anledningar kunde jag inte bo kvar där utan skulle flytta till en familj som skulle adoptera mig, på den här tiden var svenska adoptioner vanligast. Det som blev lögnen var att ingen pratade med mig om att jag skulle flytta, detta var ju på 60-talet o man pratade helst över huvudet på barnen. Min nya familj kom på besök o vi gick sedan till bilen tillsammans och min fosterpappa följde även han med i bilen. I en gatukorsning vänder han sig mot mig, jag var då tre år och tre månader gammal och minns detta glasklart, han säger: jag ska bara gå ut o köpa en tidning....och så försvann han....
Kan ni förstå varför lögn inte är ett alternativ i min värld?? Hur kan man som vuxen tro att man kan lura ett barn på det sättet o tro att det är OK????
Jag hade inget val!! Jag följde snällt med till min nya familj, men min mamma - som på alla sätt blev min mamma - berättade för mig senare att det tog ett halvår innan jag började prata direkt till mamma o pappa, jag pratade i omvägar genom mina storasyskon, i ett halvår grät eller skrek jag mest hela tiden o förklarade att jag minsann inte bett att få flytta dit utan ville de vara så snälla och köra mig tillbaka till Östergatan i Södertälje!!
.

Mitt minne från uppbrottet var inget jag pratade om med mina föräldrar och ibland visste jag inte om det verkligen var ett minne eller om det var något jag fantiserat ihop...men i vuxen ålder sa min mamma en dag när vi som vanligt satt i ett skönt samtal: tänk, hur det var när vi hämtade dig och Olle sa att han skulle köpa en tidning....
Nej lögn är ingen bra lösning!! Jag gissar att detta på många plan definierat mig som människa, kanske därför jag ibland kan vara lite fyrkantig...

I sommar har jag blivit serverad en lögn, fint förpackad men inte destomindre en lögn!!
En person som stått mig mycket nära! Så nära att hon faktiskt varit som en dotter, gjorde ett val - och det säger jag egentligen inget om!! Men om man nu gör ett val så tycker jag att man kan stå för det!! Men det var just det som blev lögnen!! Hon serverade mig en välklädd lögn, tyvärr är jag ju sån som människa att jag har väldigt lätt att se o förstå när folk ljuger så det är rätt dumt att försöka ljuga för mig...det brukar bli uppenbart rätt snabbt vad som är sanning o vad som är lögn!! Vad lögnen innebar kan jag inte gå in på här men resultatet av den är att hon och de underbara pojkarna försvunnit ur våra liv. Pojkarna har inte fått välja och för deras skull är jag djupt ledsen och jag saknar dem otroligt mycket.
Men vi har insett att vissa människor tyvärr gör egna val och väljer lögn framför sanning men som sagt det är ett val som är upp till var och en av oss, vad jag aldrig kommer att kunna acceptera är när man dra in barn i lögnens nät!!


Nu blir det här ett väldigt uppriktigt och smärtsamt blogginlägg och jag hoppas att du som läser det förstår att jag inte är ute efter att hänga ut någon, men jag vet att det finns människor i mitt nätverk som jag inte delat detta med och som undrar. 

Det finns många saker i det som skett som jag troligen aldrig kommer att få svar på, saker jag aldrig kommer att förstå. Jag dömer inte andra människors beslut eller val men jag önskar att vi alla kunde vara såpass sanna och ärliga så att vi vågar stå för de val vi gör, lögn är ingen bra lösning vare sig för den som drabbas eller för den som ljuger. 

Skapa flashcards