Alla inlägg under november 2013

Av Carry Jiewertz - 6 november 2013 21:10

Det slår mig när jag samtalar med mina SANNA vänner att jag har en del "vänner" som tycker att de har en status o plats i mitt liv pga gamla meriter!!!
Vet du!!!! Gamla meriter räcker bara så långt.....sen får man helt enkelt se till att skaffa sig nya meriter att leva vidare på!!
Att försöka hålla sig kvar i någons liv för att man nån gång gjort nåt bra räcker inte hela vägen, sanna vänner finns där i vått o torrt o har inte ett skriande behov av att berätta för alla vad man en gång gjorde!!! Här o nu!!! Här o nu är det som räknas!!
Idag brakade jag....kraschade....kalla det vad du vill, men jag var ett vrak!! Vem ringer man då?? Jo den som inte bara lever på gamla meriter!!!! Tack Rose-Marie Ohlson för att jag fick komma idag då allt blev mig övermäktigt!! Tack älskade Gunno för att du löste allt här hemma när jag inte orkade!!
Nu menar jag absolut INTE att man måste prestera för att bevisa sin vänskap!!! Nej kanske är det tvärtom, man måste inte hela tiden försöka bevisa omgivningen hur fantastisk man är som vän!!! Slappna av!! Våga vara dig själv!! Andas!! Bara var!!!
Något som jag tycker är tröttsamt är just när folk hela tiden ska berätta om hur de en gång....ja men nu då??? Finns du där för din vän även när det inte krisar?? När livet bara rullar på?? När allt är som det ska?? Det är ju DÅ grunden läggs!!! De vänner jag uppskattar mest är de som lixom bara ÄR!!! Kanske bara skickar en smiley, ett sms, ger ett leende, en kram....

Så luta dig tillbaka....ja ja jag lutar mig oxå tillbaka.....fundera över vilken slags vän du/jag är och så funderar vi lite över vilken slags vän vi VILL vara!!! Stämmer båda tankegångarna överens??? Jamen då är ju allt bra!!! Haltar det åt nåt håll??? Fundera lite till o granska ditt liv lite mer!!!
Lever du på gamla meriter???? Jag hoppas att jag inte gör det!!
Kanske är det så att vi ibland måste lämna o gå vidare.....är det så att vissa vänner försöker binda oss genom att hela tiden hänvisa till dåtiden fast vi lever i nutiden så kanske vi måste göra just det!!!
Det viktiga är - tycker jag - att vi är sanna i allt vi gör! Sanna mot oss själva och mot våra vänner oavsett om vi går vidare tillsammans eller inte!!

Av Carry Jiewertz - 2 november 2013 15:48

Det är livsfarligt att lägga ut önskemål på Facebook....idag har jag fått 5 ord som jag ska få in i rätt ordning...nu är det upp till er att lista ut vilka orden är o dessutom ska jag visst blogga om kärlek o sanna vänner....
Lämna ett avtryck i kommentaren i bloggen är du snäll!! Jag lovar att meddela om du hade rätt!

Jag funderar ju mycket över hur livet blir som det blir, varför det är som det är...kan det vara så att jag inte kan styra över hur mitt liv blir??
Jag tror ju inte det!!
Jag har ju en brokig bakgrund, som liten var jag minsann inte den krulltott jag blev som vuxen, och nej! Just det kan man definitivt INTE styra över....och när jag kollar foton på mig själv i fyra - femårsåldern så har jag spikrakt hår o ju äldre jag blir så blir det lockigare o lockigare, konstigt men det är väl jag i ett nötskal...
Jag hade ju - som jag berättat tidigare - bott i vad som förr kallades fosterhem i Södertälje, o som treåring kom jag till en underbar familj i Linköping, vad jag inte var van vid var den nya familjens hälsosamma matvanor, min mamma har berättat att jag ofta sa (när jag väl började prata med dem) : får man ALDRIG limpa här??? Jag kan fortfarande bli alldeles lyrisk över tanken på ett glas kall O'Boy o en limpmacka med ost....mmmm man kan inte äta för mycket eller för lite limpa....fast numera så tar jag en tugga o sen räcker det för mig...kan det vara så att hälsosamma matvanor påverkar om man får lockigt eller rakt hår....nja då skulle jag nog haft spikrakt hår för några år sedan då jag i stort sett levde på kaffe o bullar o knäckebröd...

Under årens lopp har vi haft förmånen att få ha en hel hög med barn o ungdomar i vårt liv, jag tror att drivkraften till att vara familjehem självklart bottnar i min bakgrund, konstigt vore det annars. Idag är det plastpappor hit o låtsasmammor dit, jag tycker ordet bonuspappa/mamma är ett så mycket trevligare ord, likaså bonusbarn istället för styvbarn, plastbarn...kanske ska vi tänka till lite hur vi talar när vi möter barn som inte bor i sin "riktiga" hemmiljö o inte säga: jaha är det här låtsasbarnet....fick den kommentaren en gång från en klumpig vuxen inför ett barn jag hade med mig, mitt svar blev: nej!!! Han finns på riktigt!!! Jösses!!! Hur tänker man när man säger såna saker inför ett barn som så klart undrar varför han är på låtsas...men det gäller ju att ha självinsikt o kunna tänka sunt, en väninna till mig säger så här: den som saknar självinsikt saknar den sällan!!! Hahahaha ja så är det nog!! Vissa människor är kanske dessutom av dubbelnatur, en sak gäller för dem själva men en helt annan för oss andra.

Om vi bara kunde möta varandra med kärlek istället för avståndstagande o kritik, vårda våra sanna, äkta vänner och leva som vi lär så skulle nog världen se annorlunda ut!!

Jaha det var dagens blogg som nog blev rörigare än vanligt men som sagt detta var ju ett beställningsjobb :-)

Skapa flashcards