Alla inlägg under december 2013

Av Carry Jiewertz - 22 december 2013 20:25

Ja det blir visst jul i år oxå....även om jag tycker det är väldigt onödigt!!
Jul är en helg som jag vanligtvis älskar....midsommar...nja....och det har sin förklaring i att jag rycktes upp ur mitt familjehem strax innan och midsommar blev den första stora helgen jag firade i nya hemmet....detta har jag insett efter många proffssamtal om varför jag mår så dåligt på just midsommar...
Nyår....nja alldeles för mycket krav....det där med nyårslöften man ändå inte kan hålla o att alla ska va så uppsnofsade o stiliga o glättiga är inte riktigt min grej, fast visst jag firar nyår....motvilligt....
Påsken är totalt kravlös för min del och jag hoppas den får förbli det...
Julen har hittills varit den av alla storhelger som jag faktiskt älskat oreserverat!!!
Men nu....vet inte riktigt....
Den här julen såg jag från början fram mot att få fira med dottern o barnbarnen - äntligen!!! Eftersom dottern iom giftermålet konverterade till islam så har ju inte julen varit en helg som hon o barnbarnen firat, men så tog hon sig ju loss ur sitt destruktiva äktenskap och vi började planera framåt, och julen var ju förr - när hon var liten - en riktig lyckohelg för hennes del, så nu tänkte vi skapa nya traditioner....men så kom slaget i magen...hon återvände till mannen o tog barnen med utomlands...
Syster med svåger o barn brukar vi fira jul med och faster...men så inträffade det ofattbara....det som inte får ske hände...sorg o smärta lamslog oss alla och julen gick i stå....självklart....

 

Jaha vad gör man då???? Lägger sig ner o slickar sina sår är ju en reaktion....och tro mig det har jag gjort!!!! Och behövt!!!! Och tycker att det är helt ok att göra!!! Ibland är inte livet bara uppåt o hej o hå o tjo o tjim o fest o glam....men ska det få ta bort vad julen egentligen handlar om?? NEJ!!

 

Jag kom i kontakt med en Facebook-grupp som jag läste om i vår tidning, Julgåvan Örebro!!
Tänk att det finns människor som sträcker sig ut till andra utan andra motiv än just att kunna sprida hopp och ljus till någon annan!!! DET är väl ändå det julens budskap borde handla om?? Julen firar vi ju faktiskt till minne av att Gud lät sin son födas för att ge hopp och kärlek, oavsett om vi tror på det så är det faktiskt därför vi fortfarande firar julen - Christmas!!!! Att ge en osjälvisk gåva!!! Utan att kräva något tillbaka, bara att ta emot...strunta nu i allt du hört kyrkor o religösa propagerat för o bankat in i folk under alltför många år!!! Julens budskap KRÄVER inget av dig!!! Om det är nåt alla min år inom kyrkan gett mig så är det tyvärr att jag avskyr religiositet men älskar när jag möter äkta sanna kärleksfulla människor utan en egen agenda!! Religion göre sig icke besvär!!
För oss - Gunno o mig - så innebär den här julen att vi trots allt vill sträcka oss ut till någon annan och ge hopp och glädje.
Och för att ännu mera sprida lite glädje så har vi gjort en liten film.....jag lovar att du kommer att le...

hoppas bara det funkar att följa länken...


http://host-d.oddcast.com/php/application_UI/doorId=1177/clientId=299/?mId=55411230.2


Å så slutligen några julkort från mina älskade skäggtroll     

   


Önskar er alla en God och Glad Jul!!  

Av Carry Jiewertz - 14 december 2013 21:57

Ja, tyvärr är det så!! Livet är kort!! Alltför kort ibland!!
Jag har just tagit farväl av min systerson, endast 25 år gammal så tog livet hastigt o abrupt slut för hans del! Drabbad av akut sjukdom som han nog inte ens hann uppfatta som livshotande så släcktes hans låga alltför tidigt :( :'(
När sorgen drabbar en så omvärderar man helt klart vissa saker i livet, är det så viktigt att ha många "vänner" på Facebook, få många "likes" på sina statusuppdateringar, eller är det de nära relationerna, de som berör, som är viktiga??

I går var vi och tog farväl av honom, en begravning som tog tag i mig, som berörde på djupet, smärtan i min syster o svågers ögon, sorgen hos hans bror, smärtan, förtvivlan, vetskapen om att jag aldrig mer får slänga käft med Magnus, inte utbyta knasiga tankar i chatten, inte uppleva hans omtanke o omsorg utan nu finns bara minnena kvar...eller...nej, inte bara minnen....hans mamma - min syster, hans pappa, hans bror - min systerson, hans faster, hans morbror - min bror, hans kusiner....alla de o många fler finns ju kvar och vi ska tillsammans förvalta minnena, låta Magnus leva kvar, fortsätta älska varandra, fortsätta med livet...och framför allt finnas till för varandra!
Plötsligt blir allt det där andra oviktigt!! Det där jag retat mig på, personen jag stört mig på och haft en massa åsikter om....ja ja mina åsikter upphör inte, jag kommer fortfarande reta mig på en del saker o personer, men en sak vet jag: det får aldrig bli viktigare än livet!!

Så mycket oviktigt som vi ägnar oss åt, när det viktigaste av allt är att vi är måna om de relationer vi har, vågar säga: jag älskar dig!! Du betyder mycket för mig!! Jag vill inte mista dig!!! Allt annat bleknar lixom då! Men lugn bara lugn, jag har en vass blogg om att gömma sig bakom tangentbordet i huvudet, men just nu låter jag inte de tankarna ta över utan vill på det här sättet hedra Magnus vars liv blev alltför kort men som så tydligt ändå lämnar spår i oss.
Så idag vill jag egentligen bara förmedla detta: var rädda om varandra, låt inte dumma onödiga konflikter stå i vägen för de relationer som du faktiskt värdesätter, älska, lev, skratta, berör...
Se dig omkring, se de människor som kanske inte för så mycket väsen av sig, möt främlingens blick, ge ett leende, ett vänligt ord, en smekning...ja ja jag ska sluta innan jag blir alldeles för gråtmild o luddig i huvudet ;)

Skapa flashcards