Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Missunnsamhet

Av Carry Jiewertz - 23 januari 2014 17:58

Ja men nu blev jag inspirerad!!!
Jag är ju rätt aktiv på Facebook...hmm...rätt...ja ja väldigt aktiv då...och det dyker ofta upp tävlingar av olika slag och jag deltar o deltar...oftast går det ut på att "gilla & dela" och ibland ska man skriva nåt eller räkna ut nåt...typ ålder, vikt osv men alltid - ALLTID - är det den som skapar tävlingen som oxå är den som skänker/betalar för priset som ska delas ut. Visst är det så att företag som skapar tävlingen räknar med att få nya kunder, Facebook handlar väl i grund o botten om att marknadsföra sig själv, sitt företag, sin rörelse, sin idé osv och jag ser ju absolut inget fel i det!!
När jag hade min sista valpkull - jag föder ju upp dvärgschnauzer i färgen svart/silver under kennelnamnet Toute Vitesse - så var jag väldigt flitig i att dela med mig av foton och statusuppdateringar både innan valpning och efter på fejan och när valparna föddes tog det endast tre (3!!!!) dagar innan alla var tingade, så säg inte att Facebook är ett svagt verktyg när det gäller marknadsföring!!

Jag bloggar ju t ex inte bara för min egen skull utan jag vill ju så klart ha läsare och då delar jag mina blogposts på Facebook så klart...
Men tillbaka till rubriken: Missunnsamhet!!!
Vad är det som händer med människor som deltar i olika tävlingar....hur kan man delta i en tävling och - hoppsan - inte vinna o sen börja klaga????
Damdadamdadam....jag går in på Ica....köper en trisslott....skrapar den....men!!!!! Jag vinner inte!!! Jaha....vad gör jag då....jag får nog börja klaga...jag börjar med att skriva till Svenska Spel och beklaga mig för jag skrapade faktiskt precis som man ska och min granne vann men inte jag...så nu måste jag faktiskt tala om för er att så här kan man inte behandla folk!!!
Hur många av er log lite smått åt det scenariot??? Mm jag med...ändå har folk mage att skriva kommentarer (inte särskilt trevliga sådana) i tävlingsarrangörernas loggar och beklaga sig över att de inte vann just den här tävlingen trots att de faktiskt svarade alldeles rätt...
Men hallå!!! Om det är fler som svarar rätt på en tävlingsfråga så får man ju antingen ha en utslagsfråga eller helt enkelt lotta mellan de som svarat korrekt!!!
Jag skulle väl aldrig drömma om att ge mig på företaget - som ju inte är en sak utan en person, med känslor!! - för att jag inte vann!!
Ja men säger du nu, du vinner ju så ofta olika tävlingar på Facebook så det är väl klart att DU inte klagar!! Hmm....nja så enkeltcär det inte förstår du!! Det handlar om hur vi ser på livet!! Är jag en person som lätt blir avundsjuk när jag ser andra personers framgångar...eller...blir jag glad för deras skull??
Jag blir GLAD!!! Jag har en väninna som med sin man vann två miljoner!!!! på nåt lotteri för några år sedan! Snacka om framgång!!! Ska jag då sluta umgås med henne för att jag missunnar henne detta? Nej!! Ska jag vara avundsjuk o fälla trista kommentarer i hennes närvaro (eller som det oftast blir i hennes frånvaro...för det är ju då vi är som modigast) NEJ!! Jag ska fortsätta vara den vän jag var innan för grunden för vår vänskap har ju inte ändrats!!
Så nästa gång du deltar i nån sorts tävling så tänk till lite!! Det är ju inte självklart att DU ska vinna men om du gör det så var glad!! Om du inte vinner så gratulera glatt den som vann för nästa gång kan det vara just DIN tur (om inte jag deltar vill säga...)
Missunnsamhet är inte en trevlig egenskap!!! Var inte missunnsam, gläds med dem som är glada, sörj med dem som är ledsna och klaga inte över att du hade otur...du har säkert tur på något annat område!!
Personligen så har jag uppenbarligen tur i BÅDE spel o kärlek!!

Nästa gång du deltar i en tävling på t ex Facebook och inte vinner så kan du väl skriva nåt uppmuntrande till den som arrangerade tävlingen och tacka för att det vill sprida glädje!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards