Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

Det finns så mycket.....

Av Carry Jiewertz - 24 mars 2014 18:38

Jag har gnolat på en gammal låt ett tag nu: sånt e livet.....så mycket falskhet bor det där....

Falskhet....nej det är inte positivt
Lögner....nej det är inte positivt
Rävspel....nej det är inte positivt
Mygel....nej det är inte positivt
Manipulation....nej det är inte positivt

Nej nu blev det tråkigt!!! Och det är inte heller positivt!!! Så nu vänder vi - dvs jag - på steken o filurar lite på vad det finns som är positivt istället!!

Sant!!! Men att kritiskt granska och analysera är inte detsamma som att vara negativ!!! Det är först när du tillåter det negativa du ser omkring dig att påverka dig som det blir antingen negativt eller positivt, för det handlar ju faktiskt om vad jag gör av det jag ser o upplever!!
Jag vet att en del av er tycker att jag skriver arg-bloggar och det stämmer nog, men jag är INTE negativ!! Det får inte påverka mig i den mening att jag blir nedtryckt, jag är nog av den sorten som har lätt för att se negativa saker men jag blir inte pessimist av det!! Snarare väcker det tigern i mig!!

Positivt....
Kärlek....är positivt, i vilken form den än visar sig
Kramar....är ju självklart positivt, såvida man inte blir kramad av en Boaorm...då är det kanske negativt...
Sanning....är positivt...även om den smärtar ibland...
Valpar....är ALLTID positivt!!!
Hängivenheten man får av sin hund, katt eller vad det nu är för husdjur man har är oxå alltid positiv! Pst! Vi hämtar en valp nästa vecka, en liten dvärgschnauzertjej från kennel Kaspelix, hon ska heta Mira, men henne får du nog läsa om i min hundblogg för jag blandar inte gärna ihop hunderiet med det jag vill dela här, http://toute-vitesse.bloggplatsen.se
Våren...är absolut positiv!
Vänner - sanna, kärleksfulla vänner - är positivt
Att betala räkningar är positivt....VA???? Hmmm...jo för det innebär att jag har en inkomst o kan göra göra rätt för mig

Jag har mycket värk i min kropp o vissa dagar är det svårt att komma ur sängen, då kan jag ibland ligga o börja så här: jag vickar på mina tår o är tacksam för att jag kan det, jag viftar med mina fingrar o är tacksam för att jag kan det, jag lyfter mitt huvud...jag lyfter mina ben...jag lyfter mina armar...ja ni fattar!! Man kan glädjas över det lilla!!!
Vi har alldeles för lätt för att hamna i det negativa, så idag vill jag bara uppmuntra sig i att söka glädje idet lilla! NEJ!! Jag säger inte att man alltid kan välja glädje, precis som jag inte heller kan välja att vara smärtfri!!! Vissa saker finns där, men jag kan välja hur jag ska hantera det!!! Det tror jag!!

Sen är det viktigt vad vi omger oss med för människor!! Det finns människor som verkar se det som sin livsuppgift att trycka ner alla andra runt omkring, lite som när jag var liten o vi fiskade krabbor...

Har du aldrig fiskat krabbor så ska jag (som är till höger på bilden ovan, med min syster Marie till vänster) berätta hur det är...
När vi var små åkte vi varje sommar till Sandvik på Orust där min mormor var född, huset låg vid havet o vi var mycket nere vid bryggan o fiskade krabbor, då plockade vi musslor som vi öppnade o band vi fast en i ett snöre, la oss på bryggan o sänkte ner musslan o väntade, snart kom små krabbor krälande o bet sig fast, då lyfte vi upp snöret med musslan o krabborna sakta, sakta o så skakade vi av krabborna i en hink varpå alla krabbor genast började kravla uppåt!! Så fort en krabba lyckats komma upp en bit så var de andra krabborna där o drog ner den!!! Precis så fungerar många människor!!! Särskilt de som styrs av Jantelagen: DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR NÅT!!!
Tragiskt!! Men inte alls ovanligt!
Krabbmentalitet!!! Hur många har du omkring dig som är som krabbor?? Kan du dra dig undan utan att såra dem så tycker jag du ska göra det, för det är enklaste lösningen! Om inte så kan du ju försöka påverka!! Svårare!! För de flesta människor sitter ju fast i sina invanda mönster och kan inte se längre än näsan räcker....om man nu inte är Pinocchio så ser man inte särskilt långt!!

Så mycket enklare livet vore om de som ljög var som Pinocchio.....fast ibland är det precis lika uppenbart!!! Inte för den som ljuger - de tycker oftast att de fått till det rätt bra - men för oss, för mig, som står bredvid så riktigt ser man ju hur näsan växer....
Så till sist: Sanningen segrar alltid!!!! Och DET är positivt!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards