Alla inlägg den 30 mars 2014

Av Carry Jiewertz - 30 mars 2014 20:08

Ja det är lättare sagt än gjort vissa dagar!!
Men just en sån här underbart solig o varm marsdag är det absolut lättare att må gott!!
Jag har väldigt goda vänner som just nu på olika sätt har kriser i sina liv.
Någon har s k vänner som gått bakom ryggen på dem o nu hugger vilt för att slå undan marken för dem som en gång var just goda vänner....hur man kan göra så övergår mitt förstånd!
Om jag av någon anledning inte längre sympatiserar med eller vill vara vän med en person så behöver jag väl ändå inte ljuga o prata skit om dem vare sig det är bakom ryggen eller öppet!!
Ta dina eventuella synpunkter direkt med den det berör!!!
Om livet ändå vore så enkelt så skulle vi nog inte ha vare sig krig eller konflikter!!!
Vad är det som gör att vi - ja VI!! Jag är tyvärr inget undantag - har så mycket lättare för att hantera konflikter bakom ryggen på den det berör än att ta det ansikte mot ansikte?
Konflikter som vi inte vågar "fejsa" får tyvärr andra konsekvenser...jag har t ex en numera f d vän (inte mitt val) som jobbar ideellt i föreningar där jag oxå är aktiv, denne vän har valt att ta bort mig från Facebook och detta var tydligen inte nog utan jag behövde visst blockeras oxå ? det här får ju konsekvenser så klart....hur lätt är det för mig att t ex åka på möten, sammankomster mm när jag vet att den här "vännen" kommer vara där och dessutom kommer denna vän inte hälsa på mig - ja det är ohövligt o oartigt och jag tycker inte det är OK - men istället för att utsätta mig för det så har jag hittills undvikit dessa situationer....men är det rimligt i längden att jag ska backa??? Jag har ju inte valt det här?? Ibland tänker jag att jag skulle gå ut på Facebook o berätta med namn o allt för jag blir såååååå trött på att folk tycker det är ok att uppföra sig så här, men så besinnar jag mig o bestämmer mig för att jag inte ska sjunka så lågt!!
En del väljer att gömma sig, sticka huvudet i sanden o låtsas som att obekväma människor inte existerar...
Oh Boy Have I got News For You!!!!!
Obekväma människor - såna som jag - inte bara existerar, de tar plats och är synliga oxå!!!
Häromdagen sa en god vän till mig: åh jag träffade en människa som påminner om dig, hon var oxå så där rättfram o sa vad hon tyckte!!! Då tänkte jag: va??!!! Jag som är så konflikträdd??!! Jag är väl inte rättfram....eller....kan det vara så att jag faktiskt mognat o känner mig trygg i vem jag är o därmed vågar säga vad jag tycker istället för att fegt gömma mig bakom tangentbordet o "radera" obekväma människor??!!
I så fall: YEY!!!!! ÄNTLIGEN!!!!
Tillbaka till mina vänner som har olika kriser just nu....
Under förra året hade vi flera tuffa kriser som vi var tvungna att ta oss igenom, och det hade vi absolut inte gjort utan våra goda vänner!!
I somras när vår fosterdotter o barnbarnen försvann ur våra liv så rämnade marken under våra fötter, jag slutade fungera, jag sörjde, jag förtvivlade och jag förtvinade....men då klev goda vänner in!! Någon kom med fika, någon kom med kramar, någon ringde, någon kom o lagade mat, någon kom o tog sig an hundarna...osv och utan dem hade jag nog inte överlevt!!
Senare under hösten var vi sååååå uttröttade pga situationen vi levde i och igen så kom vänner och satt med oss, tröstade oss, diskade åt oss, fixade mat osv osv
Jag undrar var jag skulle vara idag om jag inte hade så underbara vänner!!
När jag nu har vänner som går igenom svårigheter så vill jag självklart finnas där!! Kanske fixa lite käk, sitta ner o bara vara, kramas, gå ut med hunden, baka en kaka....det behöver inte vara så avancerat!!!
Ibland räcker det med det lilla, bara visa att man finns, att man bryr sig, att det faktiskt finns kärlek i en hård o kall värld!!
Min uppmaning till dig idag är: SE DINA VÄNNER OCH BRY DIG OM DEM, DET KAN VARA AVGÖRANDE FÖR DERAS FRAMTID!!

Ovido - Quiz & Flashcards