Alla inlägg under april 2014

Av Carry Jiewertz - 15 april 2014 21:36

Ikväll kollar jag på Trolljägarna där Robert Ascberg tar itu med näthatare, söker upp dem o konfronterar dem...
Inser ju att några av er tycker att jag hör hemma bland Trollen, dvs de människor som skriver negativa saker om andra människor...
Härom veckan fick jag en kommentar angående mina åsikter om en offentlig person som rör sig i TV o tidningar o är en sorts inredningsguru, anledningen till kommentaren var att jag har åsikter om den här personen i massmedia...det som blev tokigt var att jag blev anklagad för att ha åsikter om denna person utifrån det privata perspektivet dvs hur denna person är privat!!
Så nu säger jag en gång för alla: NEJ!!! Jag har inga åsikter eller synpunkter på hur personer som syns i media är i det privata, MEN när man - oftast frivilligt - exponerar sig i TV o tidningar så får man helt enkelt ta att man kan bli häcklad, bli utsatta för att andra TV- program gör parodier mm
Så om man t ex tillåter en tidning att publicera ett sådant här foto

då får man helt enkelt acceptera att det finns folk som fnittrar o tycker att det är ett foto som faktiskt speglar hur denna person presenteras i media....och NEJ det kan inte vara mobbning...vem är mobbareni så fall?? Den som fotograferar? Den som fotograferades o troligen tillät tidningen att publicera bilden? Den som delar fotot för att det är lite kul...osv.... Ja jag vet inte!! Men det jag vet är att om någon - oavsett om det är jag som bloggare, Kanal 5 som gör ironiska parodier, tidningar som publicerar faktiska foton m fl - pekar på offentliga dokument och lite lätt skrattande pekar på saker som redan syns så är väl inte det mobbning...eller??
Men när människor gömmer sig bakom tangentbordet och anonymt skriver elaka kommentarer i gästböcker, eller när människor skriver - i sitt eget namn - att de ska slå ihjäl personer som har en avvikande åsikt, människor som driver på för att trycka ner o förgöra andras åsikter DÅ är det mobbning tycker jag!!!
Vad tycker du??
Ja jag sticker ut hakan i bland, jag skrattar när jag ser parodier i programmet Partaj, jag skrattar när jag ser roliga foton MEN därifrån till att uppmana till näthat är steget - i min värld iaf - låååångt!!

Jag respekterar människor, oavsett om de rör sig i det offentliga eller det privata, som vågar vara sig själva!!! Vilket inte innebär att jag gillar dem eller deras åsikter, deras sätt mm
MEN alla!!! Ja ALLA har rätt att vara sig själva...det är när jag tycker att de blivit någon annan än de bar från början som jag reagerar och har åsikter...
Men handen på hjärtat!!! Har bi inte alla åsikter??? Du har ju åsikter o mig o mitt sätt att blogga...eller hur!!! Och det FÅR du och det SKA du!!!
Frågan är NÄR ÖVERGÅR ÅSIKTER TILL ATT BLI NÄTHAT?? Ja där går kanske våra åsikter isär, men i min värld så är det aldrig OK när man uppmanar till hat...att tycka illa m hur en person syns i media är inte likställt med att hata...men om jag uppmanar dig till förtryck, till våld...då är det FEL!!
ÖVERENS??? Troligen inte men det får jag ta...
PS jag tror att mannen på bilden är en supertrevlig människa privat!!!

Av Carry Jiewertz - 6 april 2014 22:06

Veckan som gått har definitivt bjudit på glädje!!
Glädje över att sanningen segrat över lögnen!! Även om lögnen fortfarande försöker ta mark...
Glädje över att ett nytt litet skäggtroll införlivats i vår flock!
Glädje över att våren påminner oss om att mörkret måste fly och att ljuset segrar!!
Glädje över att jag kan ha en uppgift trots min sjukdom.
Glädje över vänner som är just det: VÄNNER!!
Glädje
Glädje
Glädje
Glädje över att vårblommorna vågar sticka upp trots att vinter o kyla fortfarande gör sig påminda

Jag tror ju inte på det där med att man alltid kan "Välja Glädje" men jag tror på att man trots omständigheter kan välja vad man gör med sina känslor!

Den här lilla sötnosen kan man ju inte annat än bli just GLAD av!!
Britta är vårt senaste nytillskott här i Fridhem, och JA jag vet!!!! Hundarna har en egen blogg http://toute-vitesse.bloggplatsen.se
men erkänn att man blir glad av den där uppsynen!!

Och av den här...ja ja hon ser sur ut men jag lovar att hon är glad o kärleksfull, precis som vi alla borde vara!!
Jag måste ändå passa på att skriva en rad om vad jag tycker om människor som använder MAKTMISSBRUK som en väg till att få människor i sitt våld!!
Jag avskyr....nej jag HATAR!!! När människor utnyttjar sin status, sin historia, sin position eller kanske sin önskan om att vidhålla sin position för att trycka ner SIN sanning i halsen på de som vågar uttrycka en avvikande åsikt!!
Maktmissbrukare kommer i olika sorters skepnader...nån kommer som en misshandlande make/pappa, nån kommer som lokalpolitiker eller kanske till och med som politiker på riksplanet, nån kommer som en "Guds tjänare" (de är de värsta) nån kommer som beskäftigt föreningsproffs med en egen agenda, nån kommer som en "vän" ...gemensamt för alla är att de kommer för att nästla sig in och framföra sin sanning!!
Vi borde kanske vara lite mer kritiska men ibland blir jag så trött på att vara kritisk, i själ o hjärta så är jag en person som VILL tro gott om mina medmänniskor, som forfarande hoppas på att TRO, HOPP och KÄRLEK ska segra!!!
För att vara lite extra tydlig så vill jag slå fast detta: DET ÄR VIKTIGT ATT SKILJA PÅ SAK OCH PERSON!!
Hur då undrar du kanske??!!
Jo genom att ha den här grundinställningen: vad en människa GÖR är inte lika med vad en människa ÄR!! Svårt!!! Ja!! Men jag tror ändå att vi mår bäst av att tänka så, men jag håller med om att när jag möter en människa som utför hemska gärningar så är det svårt att se bortom gärningarna...hmm är det inte så att mina gärningar definierar mig som person?? Menar jag att t ex Hitler, Mussolini, Stalin, Idi Amin m fl. egentligen var GODA människor?? NEJ!!!
Nu blir det ju krångligt....skilja på sak o person är ju enkelt i teorin men svårt i praktiken...hur hur hur....
Ja jag har faktiskt inget bra svar på det, men i den bästa av världar så fungerar det!! Men i den här världen som vi bor i då???
Jo jag tror att om jag har som grundidé att jag inte tänker såga en person pga vad jag SER så har jag ändå kommit långt!!
Vi kanske skulle vara lite mer som min Britta!! Britta är en dvärgschnauzervalp på tio veckor och hon har en skön inställning till livet: hej hej jag är Britta och jag vill gärna hälsa på sig, jag vill gärna gosa med dig för jag tror att du är en schysst person och jag tror alla om gott!!
Min uppgift som Brittas matte är att se till att hon får goda erfarenheter som stärker henne och som för henne framåt!!
I samspelet med våra medmänniskor så får vi både ge o ta, ibland är vi "Brittor" som stormar fram och bara vill ge kärlek och ibland är vi som Brittas matte som hjälper henne att få goda erfarenheter - vi får både ge och ta!!
Jag är GLAD över att jag har vänner som hjälper mig att hålla fokus, som ibland säger att de tycker jag har fel och ibland är de snälla nog att säga att jag har rätt...
Just nu känner jag att jag - som vanligt - svävar iväg o inte har riktigt koll på var jag är på väg.....men låt mig slå fast detta: jag hatar lögnen i vilken form den än visar sig MEN jag hoppas att jag kan se människan bakom lögnen!!

Skapa flashcards