Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

Att gå i koppel

Av Carry Jiewertz - 3 maj 2014 18:49

Vem bestämmer var du ska gå? Vad du ska tycka? Hur du ska agera?

Jag har sedan en tid tillbaka funderat över det där med VEM som styr mig? Är det jag som bestämmer? Eller är det någon annan??
Jag har insett att jag är en rätt fyrkantig person, dvs jag har mina ramar som styr mig o mitt tänkande, sen säger jag inte att det på något sätt är fel eller rät! Alla har vi ju erfarenheter som format oss till att bli de vi är idag!!!
Men VEM formar dig? VEM styr dig? Går du i någon annans koppel? Dvs styr du inte själv över dina handlingar??
Törs du inte styra ditt eget liv?
Jag blir så klart självkritisk, vem styr mitt liv??? Jag vill verkligen kunna säga att det är JAG som styr mitt liv, andra vill kanske kunna säga att det är Gud...min tro.....min filosofi....min livsåskådning...
Jag tror inte att någon vill erkänna att de styrs av någon annan....men oj vad många jag ser som inte törs stå upp mot orättvisa, mot orättfärdighet osv för att de inte törs ha en avvikande åsikt, de törs inte tycka annorlunda än den person som så länge varit en förebild, en mentor....
Men!!!! Finns det verkligen någon endaste människa som i ALLT har till 100% rätt???? Som i ALLT är sann och ärlig???
Min erfarenhet säger mig: NEJ!!!!
Alla människor är i grund o botten sig själv närmast!!! Jag också!!!
Det jag reagerar på är när människor inte vågar tycka annorlunda än sin mentor, sin förebild...för att de inte då vet hur det går!!'
I min värld är det så här: DU FÅR TYCKA PRECIS VAD DU VILL, DU ÄR PRECIS LIKA MYCKET VÄRD ÄVEN OM DU TYCKER ANNORLUNDA!!
Men när jag möter de här, i mitt tycke svaga människorna som inte bara vänder kappan efter vinden utan dessutom lägger ner kappan framför maktmissbrukarna så att de ska kunna fortsätta trampa ner människor i sin väg, när jag möter dem så tar min reptilhjärna över och jag vill sänka mig till deras nivå...löna ont med ont, krossa, skövla, trampa på....
Men!!! Hjälper det??? Kommer man framåt? Leder det till nåt gott? Nja....ibland är det kanske visare att vara tyst! Hmm men DET är inte min starka sida! Ha ha jag riktigt ser hur en del av er höjer på ögonbrynen nu o säger till er själva: att Carry hon är ju en timid person som inte har starka åsikter så var kom det här ifrån :P
Jag vet att det finns människor som läser min blogg med ångest och vånda för de vet att det är dem jag siktar på!!! Och då säger jag som min kloka man sa när en f d vän blockade mig på Facebook efter att jag skrivit en allmängiltig kommentar utan att direkt peka ut någon, men denna människa kände sig uppenbarligen träffad, då sa mannen min: om hon känner sig träffad så är det ju upp till henne!!! Och så är det ju!!! Vi läser en hel massa saker i media på internet mm som ibland känns som en pil direkt i hjärtat och då kanske det är så att vi behöver fundera över vad vi håller på med!!
Jag funderar i alla fall över det här: VEM STYR MIG? VEM HÅLLER I MITT KOPPEL?? Och slutsatsen blir att jag absolut inte vill att någon annan människa ska kontrollera eller styra mig!!!
Jag är dessutom av den åsikten att människor som inte vågar stå för sina egna åsikter är tragiska och patetiska!!! Blockera mig om du tycker att jag är obekväm!!! Det är upp till dig!! Jag har inget emot att vara obekväm!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards