Alla inlägg den 12 maj 2014

Av Carry Jiewertz - 12 maj 2014 15:10

Oj oj oj vilket rabalder det varit både här o där efter Österrikes vinst i Eurovision!!
Folk skriver hårt och skoningslöst om att låten bara fått röster för att det var en kontroversiell artist som framförde den och att det här borde minsann vara en tävling i sång...
Hallå????
Är det bara jag som tycker att hela spektaklet väldigt länge haft för lite fokus på sång o för mycket fokus på yta, show och att få rubriker!!!
När Finland vann för några år sedan med sina monsterrockare...var det i grunden SÅNGEN som vann?? När öststatsländerna och även de nordiska länderna kompisröstar på sina grannar är det pga av SÅNGEN??
Nja melodifestivalen och Eurovision har nog i mångt o mycket tappat fokuset på sång, det är klädbyten, dansare, trapetser, eld o rök, halvklädda porrstjärnor osv och mitt i alltihopa så - ja visst - är det ju sång också!!!

Nu tillbaka till årets Eurovision!!
Jag för min del gläds över att Österrike vann just för att det var en kontroversiell artist som framförde låten, MEN i mina ögon (öron) räcker inte det och jag tror faktiskt att för merparten därute så är det likadant! Hade det varit en taskig låt, dåligt framförd av en artist som sjunger falskt så tror jag inte folk hade röstat i lika hög grad - tänk nu på att det här är MIN åsikt, inte vad som är RÄTT!! Så ofta vi dessutom sågar varandra just pga att vi vågar ha åsikter....men åsikter är åsikter och det finns väl inget som är absolut rätt eller fel??!!
Jag har i alla fall lyssnat och lyssnat på låten: Rise Like a Phoenix och det är en fantastisk låt med tänkvärd text, i mina ögon en värdig vinnare!!
Här har du texten:

Rise Like a Phoenix

Waking in the rubble
Walking over glass
Neighbors say we?re trouble
Well that time has passed

Peering from the mirror
No, that isn?t me
Stranger getting nearer
Who can this person be

You wouldnt know me at all today
From the fading light I fly

Rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I'm transformed
Once I?m reborn
You know I will rise like a phoenix
But you're my flame

Go about your business
Act as if you?re free
Noone could have witnessed
What you did to me

Cause you wouldn?t know me today
And you have got to see
To believe
From the fading light I fly

Rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I'm transformed
Once I?m reborn

I rise up to the sky
You threw me down but
I'm gonna fly

And rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I'm transformed
Once I?m reborn
You know I will rise like a phoenix
But you?re my flame

Jag önskar att vi kunde leva i just det, en hatfri zon!!!
Jag läser i vår lokala dagstidning Nerikes Allehanda vad Conchita Wurst säger efter i lördags:
"Jag drömmer om en värld där vi inte behöver prata om onödiga saker som sexuell läggning, varifrån man kommer eller vem man älskar. Nu har Europa visat att vi är förenade för respekt och tolerans."
Tyvärr tror jag inte hon har rätt i det...dvs att vi nu är toleranta mot och respekterar varandra oavsett...men vi kanske är ett steg närmare!

Så länge det finns människor som vågar vara annorlunda - inte för att provocera utan bara för att man är just annorlunda - så finns det hopp tycker jag! Men så länge det finns folk som sågar just pga av olikheten så blir jag rädd...
Jag är uppvuxen i frikyrkovärlden och den har ofta ansetts vara trång och med lågt tak, men hallå!!! Jag har ju ändå kunnat bli den jag är idag!!! Ja ja lite självdistans borde jag kanske ha tycker du då, men jag är glad över de vänner jag har i både kyrka och utanför men jag blir rädd över att jag ser så mycket intolerans både här och där.
Jag blir mörkrädd på riktigt över människor som manipulerar andra för att få sin vilja igenom eller som fryser ut någon pga av åsikt, religion, etnicitet, kön eller brist på könstillhörighet...
Men förhoppningsvis så kan vi tillsammans bidra till en värld där människor kan få resa sig ur askan som fågel Fenix (nu har jag inte stenkoll på det här med Fenix i mytologin så döm mig inte om jag fattat fel) och lämna det gamla bakom sig!!

Avslutar med några rader ur Martin Luther Kings berömda tal, klippt från Wikipedia

 

Vi är nog många som delar den drömmen men frågan är vad gör vi för att realisera drömmen?? Vad gör jag??

Ovido - Quiz & Flashcards