Alla inlägg den 28 maj 2014

Av Carry Jiewertz - 28 maj 2014 19:11

Hur svårt kan det va??
Vad? Ja! Att älska varandra!!
Kan jag inte älska en annan människa beroende på hudfärg, etnicitet, religion, politisk åsikt mm
Kan jag inte det?? Hmm...
Jo jag hoppas verkligen det!! Men för vissa verkar det vara svårare än om nån bad dem flyga till månen o tillbaka...

I söndags var det val till Europaparlamentet och jag förfäras över de låga siffrorna för valdeltagandet, jag läste att man räknade med att drygt 50% av Sveriges röstberättigade röstade!! Och det tyckte man var bra!! Hmm....
Ja så nu har "vi" valt in människor som inte kan se och acceptera människor från andra kulturer, människor med annat ursprung, annan religion osv för att representera Sverige!! Va??? Hur kunde det bli så??
Jo för att inte DU röstade!! För att DU var lat!! För att DU inte trodde det betydde något!! Alltså det kanske inte var just DU, men uppenbarligen var det hälften av oss som inte brydde sig...
Jag brydde mig....gjorde du??
Min uppfattning är att en tyst röst är också en röst!!
Både i valtider och i vårt vanliga vardagsliv!
I min vardag försöker jag leva som jag lär! Mer kan ingen begära!! Däremot så begär, önskar jag detsamma av mina medmänniskor!!
Om - jag säger om - jag menar mig vara en person som lever efter den Gyllene Regeln, dvs jag behandlat mina medmänniskor så som jag vill att de ska behandla mig, så kan jag ju knappast säga till en vän: nej JAG har inga ovänner, men vi kommer knappast att längta efter varandra...
Hur går det ihop? Inte alls om du frågar mig!
Jag kanske inte längtar efter att umgås med alla mina vänner, men är jag inte ovän med dem så önskar jag dem ju i alla fall inget ont och jag säger absolut inte på det sättet!!! Vad menar man om man säger att "vi kommer väl knappast att längta efter varandra"????
I mina öron låter det väldigt likt: jag tycker inte om dig och kommer inte att sakna dig i mitt liv!!! Är jag ens en vän då? Om jag säger så?? Nja...och då om jag inte är en vän...blir jag per automatik en ovän?? Nä...men innebörden är nog ändå klar o tydlig!! Vänner säger inte så till varandra!! Ovänner säger kanske så....
Och vad är det som gör att det är så hemskt att ha "ovänner"? Är det min konflikträdsla som styr...min rädsla för att inte vara älskad av alla...är det möjligt att vara älskad av alla...är det ens önskvärt?? Nej!!! Jag vill verkligen inte vara älskad av alla!! Varför? Ja men då är jag väl vääääääldigt slätstruken!! Och ser du DET kan nog ingen anklaga mig för att vara!!
Jag tänker nog alltid vara en person som sticker ut hakan, som vågar vara obekväm, som berör...på gott och på ont....

Men även om jag gillar att sticka ut hakan så vill jag vara mer fylld av kärlek än av hat!! Jag vill egentligen inte alls känna hatkänslor, jag tycker illa om falskhet, lögner, manipulation, maktbegär mm men hatar...ok ok ibland...men jag vill inte...
En del verkar däremot ha gjort hat till en konstform, det är "fint" att hata...jaha?? Men vad leder hatet till?? Mera hat, våld, mord...ja mera hat helt enkelt!
Kärlek då? Om jag sprider kärlek, vad leder det till?
Förhoppningsvis möts man av leende, glada, lyckliga människor som i sin tur vill sprida mer kärlek...och är det inte just det - mer kärlek - som världen behöver?? Kärleksfulla handlingar föder kärleksfulla handlingar!! Så enkelt är det...eller så enkelt borde det vara!!
Inte behöver vi en Hitler, en Stalin, en Mussolini, en Idi Amin till? NEJ!!! Vi behöver snarare en Jesus till!! Varför? Jo han utmanade maktens människor, spred budskapet om kärlek, såg de utstötta och vågade älska de som ingen annan älskade!!
Jaha....men om nu Jesus var så bra...hur kan kyrkan blivit så "fel"? Jo för att det är MÄNNISKOR som styr kyrkan!! Människor som drivs av maktbegär, av att förverkliga sina visioner, SINA visioner!! Inte något annat!!! Och jag kan inte annat än uttrycka min avsky, min sorg över att de som är satta att sprida kärlek har kommit så fel!!! Varför är det så svårt?? Jo...vi är ju människor och inget annat!

jag skulle gärna se en Gandhi till, en Buddha, en Raoul Wallenberg, en Moder Teresa till...ja många många som levde som de lärde! När KÄRLEK får konsekvenser!! Då är det äkta kärlek!!

Jag önskar att vi alla kunde tänka lite mer utifrån andras perspektiv istället för våra egna, själviska....
Människor som söker sig till vårt land för att de hotas av förföljelse, tortyr, hat osv är ju människor precis som du o jag!! Om jag var tvungen att fly pga min ras,min tro etc hur skulle jag vilja bli bemött i det land där jag - inte av eget val - hamnade? Jag önskar att vi alla kunde tänka lite "outside the Box" dvs försöka se saker o ting ur ett "annat perspektiv"
Ja ja det är lättare sagt än gjort...mm det må så vara MEN allt börjar med en tanke!!! Tror du att Hitler hade hela sin plan klar innan han började agera?? Det tror inte jag!! Jag tror han hade en grundidé och utifrån den gick han vidare beroende på det gensvar han fick!!
Vilket gensvar ger du till SverigeDemokraterna, till Nationalistisk Front, till andra partier, sammanhang, som har en kontroversiell åsikt...vågar du stå för det du innerst inne tror eller böjer du dig för det som- för tillfället - är politiskt korrekt??
Du och jag har makt!! Makt att påverka, vågar du ta ansvar, vågar du stå för din åsikt även om ingen annan delar den...du är den du är, jag är den jag är och vi duger!! Jag kan ha - och har - åsikter men jag säger inte att jag har RÄTT!! Jag kanske tycker att jag har rätt, men...vi är ju olika och alla har vi rätt till en åsikt!! Stå för det du tror på!! Det vinner du på i längden! Om inte annat så kan du möta din blick i spegeln med stolthet o säga att JO! JAG DUGER!!

Var den du är!! Vild och fri!!! Och glöm inte att ÄLSKA!!! Oavsett!!!

Ovido - Quiz & Flashcards