Alla inlägg den 31 maj 2014

Av Carry Jiewertz - 31 maj 2014 20:06

Visst är det så!! Allt vi behöver är KÄRLEK!!
Men varför är det så svårt??
I helgen har jag haft min storasyster Marie här och vi har pratat....pratat....pratat...och pratat...skavsår både i munnen och öronen....
Hi hi nä men vi har verkligen kommit varandra nära den här helgen, vi har väl aldrig varit långt ifrån varandra egentligen...men ändå...nu ha vi avhandlat allt!! Vi har skrattat, gråtit, kramats, skrattat, gråtit, skrattat o bara haft en fantastisk helg!!
Året som gick är ett år ingen av oss vill ha tillbaka!! Och ändå så har just detta smärtsamma året lärt oss massor, fått oss att gå vidare, gå framåt, utvecklas, kliva tillbaka, älska, hata (?) utvecklas...osv osv....
Men - handen på hjärtat - år 2013 vill jag aldrig!!! ALDRIG!! behöva genomleva, uppleva, vara med om igen!!! ALDRIG!!
Varför?? Jo för att den smärta det innebär att förlora människor man älskar är FRUKTANSVÄRD!!

Men om det är något jag lärt mig under året som gick så är det detta: Freedom is a state of mind!!! Alltså inget som du inte kan kontrollera...det i sig är ju en paradox....FRIHET!!  Är väl inget man kan kontrollera??!! Nope!!! Men du kan ändå bestämma dig för att välja frihet!! OCH!! Att leva i sanning gör dig fri!!
Dvs att välja sanning, att välja att vara rak, vara en som är obekväm, en som säger som det är....i slutändan är det just det som gör dig FRI!!! Och finns ett någon av oss som inte vill vara just FRI?? Nä...tror inte det....

Mm ibland är det väl så att när man sagt "sin sanning" så är det bäst att springa....fort....och låååångt bort....för vissa tål inte att konfronteras med sanningen!!
Men sanning är alltid sanning! Däremot så har vi ju olika filter som gör att vi inte alltid står för samma saker!! Har du automatiskt fel då?? Om du inte har samma sanning som jag?? Mitt snabba svar skulle vara: JA!!! Med EFTERTRYCK!! JA!!
Men när jag tänker efter så blir svaret: HMM....NJA....KANSKE INTE....ÄR NTE HELT SÄKER...TROLIGEN INTE!!
Och vet du!! Jag har kommit att uppskatta människor som inte alltid är så säkra på svaret, som inte alltid, till varje pris, måste ha rätt!!
Hur är det med dig?? Vill du helst ha människor som tycker o tänker precis som du runt dig?? Eller kan du uppskatta människor med totalt andra åsikter??
När jag växte upp så hade vi sköna diskussioner runt middagsbordet, min pappa Bengt slängde ofta ut "brandfacklor" för att få igång en diskussion, dvs han slängde ur sig åsikter, som han egentligen inte stod för, bara för att få igång ett samtal, en diskussion!! Och SÅ givande dessa samtal runt matbordet var!!! Inget var förbjudet, inget var för svårt, utan allt var tillåtet och allas åsikter respekterades!!
Det var frihet!! Där var tankar o åsikter fria!!! Trots att både mamma o pappa var djupt rotade i frikyrkan så fanns det utrymme för alla åsikter, alla trosuppfattningar...precis allt! OAVSETT!! FRIHET!! KÄRLEK!! GLÄDJE!!! GEMENSKAP!! MENINGSSKILJAKTIGHETER!! HETSIGA DISKUSSIONER!! Allt var välkommet och DET arvet vill jag vårda och värna om!!
Inskränkthet, trångsynthet, enögdhet, missunnsamhet, avund osv däremot vill jag inte veta av!! Inga begränsningar!!
Jag tror att vi är skapade till FRIHET!!! Jag VET att frihet är det som ligger djupast förankrat i mig...trots att jag i mångt o mycket vuxit upp i en trångsynt o inskränkt värld...nej inte den mina föräldrar stod för, men den jag trodde de o omgivningen stod för...
För visst är det så att den aom är bäst på att bygga staket o fängelse är vi själva!! Jag trodde länge att jag var tvungen att vara på ett visst sätt, för jag rörde mig ju i kyrkans värld, men jag har - sent omsider - upptäckt att den som byggde staket o murar var jag själv!! Jag byggde dem utifrån var jag TRODDE förväntades av mig!!! Inte vad som förväntades utan vad JAG trodde....tragiskt men sant!!
Så! Res dig! Stå upp för det det du tror på! Låt ingen - inte ens du själv - trycka ner dig!!! Var den du är menad att vara!! Var dig själv! Och var ditt bästaste själv!! Var fri!!

Kärlek till er alla!! Och jo jag återkommer säkert med en blogg som skakar om, som rör om i grytan....för sån är jag! Hej hopp!!

Ovido - Quiz & Flashcards