Alla inlägg den 11 juni 2014

Av Carry Jiewertz - 11 juni 2014 18:15

Kärlek....
Smaka på det ordet....mmmmm....vad dyker upp i ditt huvud när du tänker på KÄRLEK??
I mitt huvud dyker så klart mannen min upp, i år är det 35 år sedan vi träffades och blev ett par, vi hade känt varandra i fem dagar när vi - som det på den tiden kallades - blev ihop!!! Efter exakt fem månader förlovade vi oss, jag var 19 och Gunno 20...hur många trodde det skulle hålla??? Inte många!!! Men om jag säger att mannen i mitt liv redan dagen efter vi blev ett par sa klart o tydligt att: DET HÄR HÅLLER! LIVET UT!! Ja då vet ni hans inställning!!

Jag var nog inte riktigt lika säker....det tog ett tag...men idag kan jag säga att jag är så glad och tacksam över att mannen min är stabil och pålitlig!! Jag är den fladdriga sorten....som inte alltid lever här o nu....trots det så har det hållit!!!
TACKSAM!!! Men tro nu inte att det bara rullat på!! Vi har haft vår beskärda del av kriser, jag har fladdrat iväg o inbillat mig att livet vore bättre o jag lyckligare utan mannen min, men ändå har vi alltid hållit fast vid varandra, inte för att det är bekvämt utan för att vi har en starkt grundad kärlek oss emellan!!
Det har stormat, vi har bråkat, vi har varit på väg att gå isär, men nånstans har vi ändå alltid lyckats hitta tillbaka till den där kärnan som är ett VI!!! Men fortfarande är JAG just JAG och GUNNO förblir just GUNNO!
Vi är väldigt olika men på nåt sätt så kompletterar vi väl varandra, vi är tajta, vi avslutar varandras meningar, vi pratar i munnen på varandra, vi har skojigt - och vet du!! DÄR tror jag vi har svaret!!! Vad?? Jo för att överleva så MÅSTE man kunna ha ROLIGT tillsammans!! Då bygger man broar!! Dvs man kan ha överseende med saker som kan irritera, för så länge skrattet finns så finns det hopp!!

Jag tänker tillbaka o funderar över hur livet skulle ha varit utan KÄRLEK!!!
Tomt
Innehållslöst
Meningslöst
Tråkigt
Ensamt
Osv....

Livet utan skratt då...
Tomt
Innehållslöst
Meningslöst
Tråkigt
Ensamt
Osv....

Men vad är kärlek??
För mig är det att ge och att få!! Inte ta!!
Respekt för andra människor oavsett kön, tro, politisk uppfattning, hudfärg osv
Kravlöst!!! Dvs att ge utan att förvänta sig något i gengäld!
Där går det snett för många!
Hur ofta möts vi inte av detta: om du bara gör/är/uppför dig SÅ HÄR! DÅ blir du accepterad o älskad!!
Nä!!! Kärlek kräver inget!! Kärlek GER!!! Osjälviskt!! Utan förbehåll!! Kärlek fyller tomrum! Fyller livet med LIV!!

Eller hur!!! Kärlek ÄR!!!
Och kärlek sätter inga gränser!! Gränserna sätter vi! Ofta i "kärlekens namn" men egentligen är det rädslor, hat mm som styr oss när vi vill begränsa kärleken!!
Har ni sett filmen på YouTube som vänder upp o ner på det mesta? En flicka får kämpa med sin omgivnings trångsynthet för att hon blir kär i en pojke...och det är inte acceptabelt!!! Oavsett vad vi tycker så kan vi väl enas om att KÄRLEK ÄR VACKERT!! Inget vi ska dra i smutsen eller trampa på!! Men just det är vi ofta skyldiga till! VI begränsar!!!
När man dessutom manipulerar i kärlekens namn då blir jag riktigt riktigt ARG!!! Och när jag är arg är jag inte att leka med!! Då tar jag strid!! Mot lögn, orätt, feghet, dumhet, manipulation mm
Och en sak är säker!!! Du vet alltid var du har mig!! Jag har ingen dold agenda, jag gömmer mig inte bakom floskler, bakom en mask, bakom religion, bakom vad som är politiskt korrekt...du VET var du har mig!!
När jag var ung, tonåring, så var jag extremt blyg, ja ja jag vet att du kan ha svårt att tro på det! Men om jag fick en fråga på en lektion så rodnade jag och började stamma, en av mina lärare på gymnasiet sa: om jag skulle gå på vad du presterar muntligt så skulle du få betyg tre, kanske två men du presterar ju alltid på skriftliga prov o därför får du betyg fem för jag har förstått att du är blyg!!!
Numera är jag inte särkilt blyg....hmm inte blyg alls...varför?? Jo för att jag VET vem jag är!!! Kärleken har gjort mig trygg!! Trygg nog att våga stå för vad jag tycker!!! Och det jag tycker är att maktmissbruk, härskarteknik, manipulation hör inte hemma i kärlekens värld!!!
Älska varandra!!! Om det är något jag har med mig från frikyrkans värld så är det Jesu ord om att vi ska ÄLSKA VARANDRA!!! Men ändå är det just bland de människorna som jag på sistone sett så mycket av motsatsen, MEN jag har även sett KÄRLEK och det är DET jag vill bära med mig in i framtiden! Jag vill minnas de som levt ut sin kärlek trots hat runt omkring, jag vill minnas att det fortfarande fina människor som står upp för KÄRLEKEN!!! TROTS ALLT!!!
Kärlek och åter kärlek till er alla som läser min blogg!!

Ovido - Quiz & Flashcards