Direktlänk till inlägg 12 augusti 2014

Nu räcker det!!

Av Carry Jiewertz - 12 augusti 2014 22:00

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jamtin-vill-ha-muslimsk-helgdag/

Ja vad ska man säga.....
Nånstans känner jag djupt inom att: NU RÄCKER DET!! SLUTA FJÄSKA!!! ENOUGH!!
I landet LAGOM säger vi NEJ till:
Skolavslutningar i kyrkan - det kan sända fel signaler till de som inte är kristna....men HALLÅ!!! Vi må leva i ett "kristet" land...MEN!!! Hur många är kristna?? Och NEJ man blir inte kristen för att man föds i ett kristet land!!
Vi säger även NEJ till att man får undervisa i kristendom...vi ska vara neutrala gu'bevars!! Vi ska bejaka alla...så alla religioner ska vara lika värda i landet lagom...
Tänk dig följande scenario: du är en kristen/buddhist/hindu eller nåt som flyttar till ett ultrakonservativt muslimskt land OCH du vill fira din religions helgdagar/högtider mm...du vill ha en julgran...du vill öppet kunna utöva din religion...hmm...med tanke på hur vi nu ser vad som händer inom IS med ISIS mm tror du på fullt allvar att du skulle få gehör för dina önskemål...KNAPPAST!!
Såg ett klipp idag där en journalist på arabiska intervjuar en islamsk ledare...och oj oj där fick vi så vi teg!! Ja ja säger du...men översättningen till svenska kanske inte är korrekt...nä...jag kan ju inte arabiska...men nånstans inom mig så känns ändå klippet trovärdigt...beroende på att jag kan utläsa intervjuarens reaktion...
Kolla själv...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10202357457718293&id=1247929557

Vi måste vara realister...vi måste våga se det obekväma...det inte fullt så politiskt korrekta...vi lever i en tid då politikerna till varje pris vill få din röst...och kan man få den på det här sättet så...OK??? Nej!!! Inte OK!!
Nu förväntar jag mig hatbrev o lite allt möjligt....men till o med i dagens Nerikes Allehanda står det om förföljelsen mm i IS, hur man utrotar kristna...andra med annan trosuppfattning...
Och NEJ NEJ!!! Det handlar från min sida inte om rasism!!! ALLA PRECIS ALLA ÄR LIKA MYCKET VÄRDA, OAVSETT RAS, RELIGION OSV
MEN!!! Kom inte o KRÄV att just din religion ska särbehandlas...bli struken medhårs...

Idag var jag på Lidl o handlade och bakom mig stod en man av annan härkomst - spelar ingen roll vilket land spelar ingen roll vilken religion - men när han skulle ta en kasse så råkade han stöta till mig varpå jag vände mig om....och han sa direkt OJ FÖRLÅT!!! Jag fyrade av ett kärleksfullt leende och sa: men oj ingen fara!!! Å så tänkte jag....men!!! Så tragiskt att vi lever i en värld där människor direkt känner att de måste gå in i underläge bara för att de ser annorlunda ut...bara för att de kommer från en annan kultur osv
DET!!! Är INTE ok!!! Inte alls!!! Alla ska behandlas lika! Alla är lika värda!!! ALLA!!
Därför kan jag aldrig aldrig tycka det är OK att manska få förmåner för att man bekänner sig till en annan religion,eller för att man kommer från en annan kultur, för att man...ja du fattar!!!
VI ÄR ALLA LIKA MYCKET VÄRDA!!! OAVSETT!!

Glöm aldrig det!!! Glöm det inte när du går till val!! Det spelar ingen roll vem du är!!! DU är viktig!! Och NEJ jag förespråkar inte något parti....just nu är jag tveksam till precis alla politiska partier....

 
 
Ingen bild

Therese

13 augusti 2014 07:18

De har precis tagit ett beslut i riksdagen om att man ska få fira skolavslutningar mm i kyrkan, MED kristna inslag, Dock ej trosbekännelsen. Och att man inte får undervisa i kristendomen i skolan- var kommer den skeva uppfattningen ifrån? Klart som korvspad att vi får undervisa i kristendomen och ska också göra det, liksom vi är lagda att undervisa i islam, judendomen, asatron osv.. Jag förstår inte vart du vill kommaed ditt resonemang? Förföljelsen i IS är hemsk, fruktansvärd! Det finns INGET som kan försvara det!! MEN, om de har så hemska strikta regler i dessa länder, ska vi då ge tillbaka med samma mynt? Du skriver att alla är lika mycket värda- BRA! Men varför ska vi då i Sverige inte tillåta alla människor att utöva den religion de är övertygade om i sitt liv? Varför ska vi också stänga dörrar och portar för människor som älskar sin Gud.
Sedan tycker jag att det är viktigt att alla människor känner till den svenska grundlagen och lagen. Att alla vet att varesig du är muslin, kristen eller atheist är det inte ok att slå sin fru, det är straffbart. Men vilken Gud du ner till eller vilka högtider du firar i ditt vardagsrum eller i din trädgård har knappast jag med att göra..
Tack för mig!!

Carry Jiewertz

13 augusti 2014 09:47

Kristendomsundervisning o skolan är numera inte ett eget ämne och det är DET jag menar, det ingår i Religionsundervisningen så klart.
Att vi skulle ge tillbaka med samma mynt frågar du mig...nej!!! Min blogg är mina tankar och jag har helt enkelt tröttnat på att vi är så flata i Sverige och ska stryka alla medhårs och jag uppskattar att du har en annan åsikt och är tacksam för att leva i ett land där vi har frihet på många plan!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards