Alla inlägg den 2 september 2014

Av Carry Jiewertz - 2 september 2014 20:48

Läser polisens statusuppdatering om hur de besökt ett Kvinnohus...blir glad...glad över att de barn som bor där får chansen att se o träffa polisen i ett positivt sammanhang...men funderar lite över det här med kvinnohus...eftersom jag haft "asylsökanden" och nej jag menar just nu inte någon som söker asyl här efter att ha flytt från ett annat land...men man kan vara en sorts asylsökande pga andra skäl...dvs någon/några som behövt bo på kvinnohus...jag har haft såna på nära håll...jag slog knut på mig själv för att hjälpa...för att samla in kläder o förnödenheter...för när man flytt så har man inget...absolut inget...mina/våra grannar o vänner ställde upp o bidrog - TACK!! Jag skäms faktiskt över att jag fick er alla att bidra till någon som var ute efter att utnyttja systemet...jo...så var det...det var bara för att..den "asylsökande" skulle så småningom återvända, frivilligt...JO frivilligt...och på så sätt kunde den här personen fortsätta utnyttja systemet...för vem vågar ifrågasätta en kvinna som flyr från sina barns far...
Jag säger inte att kvinnohus inte behövs för de BEHÖVS!!! Men kanske måste socialtjänsten granska o utvärdera...
Ja jösses...jag vet att jag klart är färgad av skiten jag varit i...men...mina och DINA SKATTEPENGAR gick i just det här fallet till någon som var ute efter att utnyttja systemet...är det rätt??? NEJ!!! Pengar o resurser måste gå till dem som behöver det!! De som VERKLIGEN BEHÖVER!!
Jag stod utanför ett kvinnohus och såg hur en där "gömd" kvinna lugnt stod o samtalade med den man hon "flytt från" det var ett lugnt o sansat samtal över staketet...och JO jag vet att det var så...jag var insatt i fallet o jagser o hörde...jag vet en "asylsökande" som berättade för den/de hon "flytt" från var hon/de nu befann sig...lät sig o barnen bli hämtade för att X hade ju rätt till umgänge...

Samma frågeställningar dyker upp i mitt huvud här som när jag läser i tidningen om flyktingar, som sökt skydd här i Sverige, nu återvänder till landet de flytt från för att stödja terrorismen, kampen, kriget...i landet man flytt...flytt?? Flytt Från??

Ursäkta!! Men något är väldigt väldigt fel!!

Men att rösta på ett parti som vill begränsa möjligheten för de som flyr, verkligen flyr, för självklart så är majoriteten av flyktingarna i behov av att just FLY!! Att rösta på ett sådant parti är inte en lösning!!

Flyktingar ska vi ta emot! Människor som kommit hit o fått en fristad ska få vara kvar, har man hunnit rota sig, skapa ett liv här så ska man få vara kvar!! MEN!! Människor som söker sig hit utan att vilja bli en del av samhället, som bara vill utnyttja systemet..dem ska vi granska...men och jag säger MEN!! Har man fått komma hit och påbörjat ett liv där man dessutom faktiskt börjat bidra DÅ ska man inte riskera att bli utvisad...
Ser på Nyheterna där det talas om att många från stadsdelen Vivalla i Örebro anslutit sig till ISIS...hmm..jaha..nu riskerar jag att bli stämplad som rasist...som främlingsfientlig...MEN!! Vet du!! Jag anser att människor som behöver en fristad ska få det!! Jag är beredd att gömma människor som riskerar utvisning till ett land där de skulle bli dödade om de återvände...jag har gömt..jo jag har faktiskt gömt människor där alternativet hade varit döden!! Ska det behöva vara så?? NEJ!!
Jag tror på att sträcka ut en hand, att vara barmhärtig, att välkomna flyktingar, främlingar
Jag tror däremot INTE på att vi ska medverka till att människor ska få komma hit genom t ex giftermål för att "det är så bra i Sverige" och JA jag har haft även den sortens fall i min närhet...närmare mig än vad jag hade önskat!!

En sak är jag säker på!!! De som verkligen flyr...de återvänder inte frivilligt!! De som flyr...på riktigt...de gör allt för att komma undan...de återvänder inte frivilligt...
Eller...jo jag inser att det finns människor sol blivit så trasiga, så misshandlade så att även om de lyckas undkomma så återvänder de...de vet inget annat...det är inte dem jag talar om!! Utan de som faktiskt fått hjälp, fått verktygen till att undkomma...att komma vidare...men de VÄLJER att återgå...sen VÄLJER de att återigen "fly" för att få hjälp...få stöd...ekonomisk vinning...där anser jag att man måste säga: STOPP! NEJ!!! NO MORE!!
Låt oss lägga resurserna på dem som VERKLIGEN behöver dem...svårt?? JA!!!
Omöjligt? NEJ!!

Ovido - Quiz & Flashcards