Alla inlägg den 14 september 2014

Av Carry Jiewertz - 14 september 2014 23:08

Ikväll skäms jag över att kalla mig Svensk....hur kan det bli så...jag vill ju vara stolt över mitt land...men...fientliga vindar blåser över landet...fientliga vindar nästlar sig in...fientliga vindar...åsikter...tar mark...
Hur kunde det bli så? Och HUR kan människor med annan etnisk/religiös bakgrund än just den som detta parti menar är den rätta... kliva in i ett parti som är så främlingsfientligt...oavsett vad man visar i reklamen så är det - SD alltså - ett parti som vill medverka till att människor blir fiender...fiender pga av etnicitet, kulturell o religiös bakgrund...in i detta parti ser jag män med kippa (dvs de religiösa judarnas yttre attribut) hur kan man sälja sig till ett parti som vill förinta...förgöra...har vi inte haft nog av förintelse....
Ja ja nu vet jag att jag säkert överreagerar...men det var nog många som 1932 överreagerade i Tyskland...det verkade som att de överreagerade....men...de hade rätt!! Vi ska vara rädda för de män...ja de är oftast män...som drivs av en övertygelse...en övertygelse som innebär att människor av annan ras...religion...etnicitet...är mindre värda...ja MINDRE värda!!
Men!! ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!!! Det!!! DET!! Är något vi ska kämpa för!!
Att ge människor fördel pga av kön...är oxå en form av diskriminering!!! Jo!! För om du pga ditt kön ska få fördelar så kan du ju aldrig va säker på att du är där du är för att du är SKICKLIG, KUNNIG.KOMPETENT...eller...om du är där du är för att du har "rätt" könstillhörighet!! Tänkvärt eller hur!!
Så ikväll är jag bedrövad!! Bedrövad över att vi i vårt land, vi som varit förskonade från krig, svält...mm nu släpper vi in dessa i den politiska maktens rum...vi tillåter dem att få makt...
Var ska det sluta??
Lyssnar på de olika partiledarnas uttalanden...och chockas över att det finns så mycket elakhet...hat...
Kan man inte hålla sig till politik istället för att - som alltid - hacka på de med andra åsikter, glädjas över motståndarnas nederlag...jag tror att vi alla behöver inse att vi behöver varandra!!! Samarbete över gränserna, vilja att kompromissa, vilja att se bortom "sina" ideal...samarbete för att inte låta rasismen, främlingsfientligheten ta mark...samarbeta istället för att motarbeta!!
KÄRLEK!!! Jag säger det igen!! KÄRLEK ÄR DEN ENDA LÖSNINGEN!! KÄRLEK ÖVER GRÄNSERNA!!

Ovido - Quiz & Flashcards