Alla inlägg den 18 september 2014

Av Carry Jiewertz - 18 september 2014 21:05

Jo...här går vi i väntans tider...

He he inte riktigt vad ni är vana vid här i den här bloggen va...men nu är det så att min Dixie väntar valpar om ca en o en halv vecka...hon är sprickfärdig...ser övergödd ut...och plötsligt så dyker följande tankar upp i mitt huvud:
Jag är uppfödare av dvärgschnauzer sedan 2009 då min första kull föddes (Dixie föddes då)
Sen dröjde det ca tre o ett halvt år innan Dixe fick sin första kull...sju små underverk...hon pysslade o tog hand om sina små på bästa sätt...jag behövde inte göra mycket de första veckorna, Dixie tog hand om allt...jag såg till att Dixie fick mat o komma ut o rastas...jag såg oxå till att det var rent o fräscht i valplådan...men ett var Dixie som gjorde jobbet...såg till att valparna fick mat...att de blev tvättade...kunde kissa o bajsa...skötte dem perfekt...
Jaja mina tankar var det....
En hund har instinkter!! Tar med hjälp av sina instinkter, som ligger nedärvda, för att sköta om sina små...ge dem det de behöver....och hunden gör det bra (om det inte är nåt fel på hunden....återkommer om det)
Jaha...så en kvinna får barn...men kan inte ta hand om barnet korrekt...barnet lider brist...får inte det det behöver...men ändå blir kvinnan per automatik "mamma" men...någon....några ser att den här kvinnan "mamman" inte kan ta hand om barnet....kanske till o med är skadlig för barnet....instinkterna saknas!! Så då griper myndigheterna in!! BRA!! Barnet måste komma först!! ALLTID!!!
Frågor på det???
....nä trodde väl inte det....
För BARNET MÅSTE ALLTID KOMMA FÖRST!! ALLTID!!!
Precis som här i valplådan....
Mhm...min första kull...mamman saknade instinkterna....hon gjorde det som krävdes...men inte mer...hon var inte en bra mamma...hon räckte inte till...så jag fick jobba desto mer...och även fatta beslutet att hon inte skulle ha fler kullar...för när det gäller en hund så kan VI bestämma det!!! Men....när en tvåbent mamma saknar kvalifikationerna...saknar instinkterna....då kan hon ändå fortsätta reproducera sig...
Ja ja jag vet...det låter hårt....men jag ser det ur barnens perspektiv...
Jaha...och sen då...jo barnet...blir omhändertaget...får det bra...börjar rota sig o knyta an...vad händer sen...jo föräldern - den som en gång blivit fråntagen förälderskapet - begär att få barnet - som om barnet var en möbel - tillbaka....och...vi måste väl ändå tro att föräldern...den biologiska...har det som är bäst....
Hmm...nja....jag är tveksam....
Jag tänker tillbaka på min egen historia...jag föddes av en ung tonårsmamma som varken kunde eller fick ta hand om mig...så jag hamnade i fosterhem...och där fick jag inte va kvar (av märkliga anledningar som jag inte går in på igen...scrolla) så jag flyttade en gång till....och blev bofast!!! Permanent!!! Rotade mig!! Fick en familj!!! Och då funderar jag...va hade hänt om jag skulle fortsatt att träffa min biologiska mamma...eller min fosterfamilj som ju var de jag trodde var min familj....om jag skulle åkt dit en gång i månaden...hur troligt är det att jag någonsin skulle kunnat rota mig...och ja jag vet...det är inte enkelt...vi har haft totalt nio barn som kommit o gått sedan1987 och det är inte enkelt...ibland önskar man att barnet hade en bättre relation till biologfamiljen...och ibland är man glad att det inte har det...kluvet....minst sagt!!

Så: kan vi vara överens om att det är inte lätt!! Oavsett om du är mamma, barn, familjehem, hund, valp, omhändertagen, behovssökande...så är det inte lätt!!! Och det gör ont när livet inte blir som förväntat!!! Mest ont gör det i de barn som tvingas hit o dit o blir rotlösa....minst lika ont gör det i mig som "familjehemsmamma"/"kontaktförälder" när det inte går barnets väg....

Men nu ska vi ha valpar!!! YEY! Och jag vet att Dixie kommer vara en suverän mamma och hon kommer att ha full uppbackning av mig!!
Mer om valparna mm finns här:
http://toute-vitesse.bloggplatsen.se
http://toute-vitesse.se

Och jag finns på 0706528917 om du blir sugen på ett skäggtroll...

Nedan ser du:
Toute Vitesse Lady Be Good "Hedvig"
Toute Vitesse Mack the Knife "Kenta" och
Toute Vitesse Muskrat Ramble "Nelson"
Alla ur Dixies förra kull.

Skapa flashcards