Alla inlägg under oktober 2014

Av Carry Jiewertz - 7 oktober 2014 19:31

Finns det gott om....
Återigen förfasas jag över hur människor som har en hög bekännelse (dvs de anser själva att de är moraliskt o etiskt felfria o menar att de drivs av kärlek) bevisar att de bara hyser kärlek till de som uppför sig, beter sig, som "man ska", om man hyser en annan åsikt, är av en diametralt annan mening, kanske t o m har det dåliga omdömet att peka på felaktigheterna, ja då är man inte vatten värd...och när man möter en sån person - som tidigare varit en riktigt god vän men pga av "differences of opinion" så är man nu ute i kylan - när man möter en sån person o försöker ge en kram, eftersom människan fortfarande är samma människa fast vi tycker olika, då möts man av en låst arm, ett fast handslag som inte släpper någon inpå...jag frågar mig...är DET kärlek??? NEJ!!
Kärlek är att möta o se ALLA medmänniskor oavsett åsikt, hudfärg, religion, politiskt åsikt...ja du fattar vad jag tycker...OAVSETT!!
Men för vissa - som uppenbarligen anser sig förmer - så behöver man markera att du kommer hit!! Men inte längre!!! Ok, jag ansåg tidigare att du var en verklig vän...men nu har jag inget till övers för dig eftersom du haft den dåliga smaken att lämna...att inte dela samma plattform...du hade den dåliga smaken att dessutom påpeka felen...
Men....jag är fortfarande jag...du är fortfarande du...och OM jag gillade dig igår - trots att jag kanske inte visste exakt hur du tänkte i precis alla lägen - så borde jag ju gilla dig idag trots att du visat dig ha en annan åsikt....eller???
Men nej!!! Tydligen inte!!
Vad är det för fel på människan?? Ja det har vi väl frågat oss i alla tider...vad är det för fel...
Om du frågar mig så är felet att de flesta inte vågar se bortom sin egen trygghetszon...allt utanför är farligt...och kan leda till att jag öppnar mitt sinne....
Nu har väl de värsta känslostormarna efter valet lagt sig...men direkt efter valet så blev det oxå tydligt att man bara borde umgås med likasinnade...vad är det för snedvriden värld vi vill förmedla till våra barn?? Tydligen den här: du är bara välkommen in i min värld om du delar o hyser precis samma åsikter som jag vad gäller, religion, politik osv... ÄR DET VAD VI VILL NÄSTA GENERATION SKA TA TILL SIG?? NEJ!
Öh...direkt efter valet skrev jag ett blogginlägg baserat på att människor tydligen ansåg att det var ok att plocka bort vänner från FB utifrån politik...och jag tycker fortfarande att det är galet!!! Och JA!! Jag har tagit bort, och kommer att ta bort, människor från min vänlista!! VARFÖR? Jo! Människor som är mer eller mindre öppet rasistiska, hatiska mm vill jag inte ha i min närhet!! Människor som med sina statusar gör mig ledsen vill jag inte heller se...jaha...men nu gör ju jag dig ledsen...ja...ok då får du ta bort mig!! Eller så behåller du mig eftersom du vill ha koll på vad jag skriver....
Nä! Inskränkta människor som trycker ner andra går ändå bort hos mig!! Men!! Om jag möter en människa som inte tycker om mig så har JAG ett val!! Jag kan välja att vända bort huvudet o låtsas som om jag inte såg den personen...ELLER... Så kan jag fast möta blicken, ta i hand, erbjuda en kram o säga HEJ!! Vad roligt att se dig!! Även fast vi numera inte rör oss i samma kretsar så är det roligt att se dig!!

Hur gör du??

Av Carry Jiewertz - 3 oktober 2014 21:20

....och det värsta borde ju lagt sig...eller...
Nu tänker jag va lite obekväm...igen...
Jag kan aldrig ALDRIG tänka mig att vara en del av ett sammanhang dvs förening, gemenskap, arbetsplats...där männsikor i ledande position, vare sig det är styrelse eller chef, beter sig som svin...jag var del i ett sammanhang där det mesta gick åt pipsvängen om du frågar mig...jag blev obekväm o sa va jag tyckte så då slutade man hälsa på mig...ja ja just det är historia...men nu hör jag att jo..människor förändras...det går framåt...det blir bättre...men! MEN!! när människor har kapats jäms med fotknölarna ja då kan det väl bara gå framåt...bara bli bättre...eller??!! Det är MIN subjektiva åsikt! och min subjektiva åsikt är oxå att det finns en gräns för vad som är ok...
Sanningssägare behövs!! Alltid!! Men sanningssägare är ju per automatik obekväma...
Problemet, som jag ser det, är att ju längre man är kvar i ett sjukt sammanhang desto svårare är det att behålla skärpan, att verkligen SE!! Man kan intala sig att man stannar kvar för att man har en uppgift - och lyssna nu!! Jag dömer inte den som stannar, på samma sätt som jag hoppas att inte bli dömd för att jag gick...
Gick varifrån undrar du? Hela mitt liv har jag varit en del av ett kyrkligt sammanhang i en eller annan form men nu har jag fått nog!! Inte av Gud! Han är - enligt mig (fortfarande subjektivt) - GOD!! Människor är onda!! Och jag har fått nog av just människor, som sviker, går bakom ryggen, hugger ner o lemlästar...och NEJ!! Ingen har huggit just mig i det här sammanhanget, men det räcker ju att vi öppnar tidningen så ser vi vad religion o religiösa ställer till med...och fortfarande...det finns självklart bra människor i alla sammanhang!!
För många många år sedan arbetade jag på ett litet företag där chefen var allsmäktig och när vi anställda försökte samtala om bättre villkor så fick vi slängt i ansiktet att det fanns gott om arbetssökande och att dörren var där!! Frågan var då: stanna kvar o försöka få till förändring eller söka mig vidare....jag sökte mig vidare...ibland känns det inte som att det ens är lönt att försöka...
Känner du att du sitter fast i ett sammanhang där du inte kan eller ens FÅR utvecklas så GÅ!! Gå o se dig inte om!! Ibland är det enda lösningen!! Tänker du att du ska vara kvar för att du kan bidra till förändring så var kvar, men var vaksam...det är lättare än man tror att bli påverkad...
Och för dem som blivit utsatta för dåligt ledarskap/chefskap...beräkna kostnaden!! Är det värt det att vara kvar?? Eller behöver du gå vidare för att överleva??? För!! TIDEN LÄKER INTE ALLA SÅR!!! Inte ALLA!!

Skapa flashcards