Direktlänk till inlägg 10 december 2014

En spricka...

Av Carry Jiewertz - 10 december 2014 19:07

  

  


Läste ett citat idag som verkligen tilltalade mig:

Ingenting är så perfekt så att det inte ens finns en spricka...och en spricka är ju allt som behövs!! En spricka behöver inte vara negativt!! En spricka i molnen betyder att solen letar sig igenom...
Ibland behöver vi ju inte särskilt mycket för att få HOPP!! HOPP om att det finns en framtid trots mörkret som omger oss...HOPP om att livet ändå är värt att leva...HOPP om att det finns medmänsklighet i en trångsynt värld...HOPP....
Att det finns människor som värnar mer om djuren än de människor som finns omkring oss gör mig faktiskt mörkrädd!! Hur kan man heja på SD och skriva hatiska inlägg om tiggares vara eller inte vara samtidigt som man lägger upp bilder, artiklar osv om djur som lider nöd??
Ja jag får inte ihop det!! Jag ÄLSKAR mina hundar!! På riktigt!! Men nånstans känner jag att vi måste börja SE våra medmänniskor!! JO!! Tiggaren....alkoholisten....den hemlöse sjavige mannen/kvinnan...knarkaren som flippat ur....den festkläder kvinnan som raglar omkring....vi måste SE dem!!! De finns här på riktigt!! Och att blunda o vägra hjälp är ingen lösning!! Läste om en präst som skrev att vi måste sluta ge tiggarna våra mynt....jaha...men då måste vi också erbjuda något annat!!! Vi måste SE verkligheten!! Och ta tag i den!! Så jag tömmer mina fickor i muggen hos tiggaren, det gör inte ont i min plånbok att göra det...kanske borde jag gå in och köpa lite mat till dem, det får bli nästa steg!! För om den här världen ska bli dräglig att leva i så måste vi böra SE varandra oavsett bakgrund, etnicitet, hudfärg, status osv...


jag avslutar dagens blogg med en text jag skrev i somras....osäker på om jag publicerat...men men...


Att lyfta blicken

Vi går här o sliter o släpar o undrar många gånger vad det ska tjäna till....
Ja vad ska det tjäna till egentligen?? Livet? Vad går det ut på? Tänk om vi alla föddes med en bruksanvisning, en manual...
Ja hm...i mitt fall hade det nog inte hjälpt då jag inte är särskilt bra på o läsa instruktionsboken...jag är mera sorten som prövar o lär mig under resans gång...men ibland förvånar jag mig själv - och mannen inte minst - genom att grundligt läsa handboken OCH göra som det står!!!
Vi har alla våra fel o brister, MEN vi ÄR inte våra fel o brister!!! Det är skillnad!!

Livet blir vad vi gör det till, och ingen annan än DU/JAG kan skriva manualen för hur livet ska levas!!
Så många det finns som vill banka in rätt o fel i dig...varför undrar jag....jo...om jag kan få dig att acceptera MIN sanning o göra den till DIN så har jag ju vunnit en seger...fått en allierad...men - fortfarande - VARFÖR är det så viktigt att känna att vi hör hemma i en grupp som tycker som jag?
Personligen så uppskattar jag mer o mer människor som inte delar mina värderingar, som inte tycker som jag för DÅ kan jag utvecklad!!

Vi behöver lyfta blicken från oss själva o se den större bilden!!
Jag kan välja att leva mitt liv som ett "offer", som någon som inte behöver ta ansvar...för jag är ju drabbad...
Du som läser min blogg vet att jag - om någon - skulle kunna agera så...nej nej jag vill på inget sätt förmedla att jag skulle vara ett offer, för oavsett vad vi mött i livet så har vi ändå ansvar för vårt eget liv!!!

”Du drunknar inte av att någon kastar dig i sjön, du drunknar bara om du inte tar dig upp igen.”

Jag har ansvar för MITT liv!!! Ingen annan!!

Jag tänker skriva min egen historia, inte leva någon annans!!

Och NEJ det innebär inte att jag är egoist, fortfarande behöver jag och mår bra av andra människor i mitt liv, men jag tänker inte låta någon diktera hur JAG ska leva MITT liv!!

Jag har fått nog av det!!!
Men jag vill leva i samspel, i kärlek, i glädje och förväntan på vad livet kan ge mig!!

Livet i sig är ju spännande...kanske just för att jag skriver min egen manual....


Visst kan vi involvera andra människor i vår manual...i våra liv...


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards