Alla inlägg den 13 december 2014

Av Carry Jiewertz - 13 december 2014 18:46

Hur är det? Lever du i harmoni?? Och nu vet jag några som höjer på ögonbrynen....vadå??!! Kom inte o säg att du ska välja glädje o allt det där.... He he NOPE!! Men för mig är det viktigt att vara i harmoni! Att faktiskt leva som jag lär!! Det skulle aldrig falla mig in att skriva vitt och brett om hur lycklig...glad...harmonisk mm jag är när människor runt omkring mig kan se att så inte är fallet!! Falskhet ingår inte i min värld!! Jag vill vara genomskinlig!! Dvs WYSIWYG!! Det du ser är det du får!! För att försöka se ut som nån jag inte är lönar sig inte!!
Att leva i harmoni innebär för mig att jag inte är i konflikt med mig själv...med mitt innersta!! Det som är JAG!! Att fladdra fram o tillbaka åsiktsmässigt existerar inte i min värld...för jag är den jag är och jag står för det jag säger...skriver....tycker osv

Om att gå vidare....jo...ibland måste vi gå vidare för att komma nån stans...men det viktiga är - för mig - att jag inte flyr...inte bara LÄMNAR nåt utan faktiskt går TILL något/någon annan!!
Om jag känner att jag har ett behov av förändring så granskar jag mig själv...jag vrider o vänder på allt...jag vänder på varje sten...ska jag gå vidare?? Är det värt det?? Blir svaret ett tveksamt nja...så bromsar jag...för om jag bara LÄMNAR utan att ha ett mål så blir jag snart vilsen igen!!
Och det här skriver jag enbart utifrån hur livet varit för mig!! Medan jag fortfarande jobbade - dvs innan jag rasade..brakade...inte orkade mer... - så hände det ju att jag attraherades av att byta jobb...i såna lägen gjorde jag det som jag, kanske fler, kallar Benjamin Franklin-beslut...
Jag tar fram ett par oskrivna pappersark och spaltar upp: vad är positivt i nuet...vad är negativt och vad blir bättre om jag förändrar/söker mig vidare och vad blir sämre..
Sen kan man jämföra!! Jämför vad som är på plus NU mot vad som blir bättre om...vad är på minus nu och vad som blir sämre...och så vad är på plus...vad blir sämre...vad är på minus...vad kan bli bättre...ja du fattar!!

Förändring måste leda till något bättre!! Och då pratar jag om förändring som jag kan kontrollera!!
Det finns ju i livet en hel del förändring som inte går att kontrollera men!!! Jag tror att vi oftast kan kontrollera hur vi hanterar det!!
Säg så här: jag är ute och går med mina hundar och från "ingenstans" dyker det upp en aggressiv hund som attackerar oss...jag kan inte vare sig förutse eller kontrollera det som sker...MEN jag kan kontrollera och styra över hur jag agerar efteråt!! Blir jag bitter..negativ...hatisk...för över mina negativa känslor på min hund...eller försöker jag SE situationen och anpassa mig o mitt beteende? Tar jag ut min frustration/ilska på de som finns i min närhet eller gör jag nåt konstruktivt? I den situationen kan t ex nåt konstruktivt vara att möta andra hundar...att låta den påhoppade hunden lära sig att det finns andra som är "snälla"... Ja ja nu blev det hunderi igen....jo...men det är ju konkret o går o "ta" på!!
Eller en när, kär dör...DET kan jag inte kontrollera (tyvärr) MEN!! Jag kan kontrollera vad JAG gör!! Till att börja med så kanske jag inte har någon kontroll alls...jag bara rycks med...trycks ned...sorgen övermannar mig...men...när det akuta skeendet gått över - och JA!! just det skeendet går över - så tror jag mig om att kunna ta kontroll...jag behöver inte vara som maskrosfröet i vinden...som blåser hit o dit...som inte kan kontrollera var det ska landa...JAG!! Kan ta kontrollen över MITT liv...mitt agerande...osv...
Under de två sista åren har "livet" inte varit snällt mot mannen min o mig...men...trots det måste vi gå vidare!! Det går ju inte att gräva ner sig i självömkan o bitterhet utan jag/vi måste lyfta blicken och gå vidare!! På riktigt!! Inte bara skriva - här i bloggen eller på Facebook - att jag/vi bältet glädje...är harmoniska...osv utan jag måste faktiskt AGERA!! Göra nåt åt situationen jag befinner mig i!! Ta itu med känslorna som finns...som hotar att kväva mig...jag MÅSTE GÅ VIDARE!!! Och hur mycket jag än skriver i min blogg...på fejan...osv att jag gått vidare...så betyder det INGENTING om jag inte kan visa att så är fallet!! Jag har ett val!!! Att gå vidare...eller stagnera!!!
En del verkar tro att just det här med att gå vidare handlar om att skriva vitt o brett om att NU har jag gått vidare..NU har jag fått RIKTIGA vänner....NU - ÄNTLIGEN - är jag lycklig eftersom jag lyckats dumpa de här människorna....
Ja det blev en rörig blogg...idag är det årsdagen av Magnus begravning och jag har varit i minneslunden och tänt ljus....tände även de ljus som slocknat....stod där med tårarna rinnande och var ändå GLAD!! Glad över att det finns kärlek...finns människor som gör avtryck på riktigt!! ÄKTA MÄNNISKOR!! ÄKTA KÄRLEK!! Inte den där sorten som far vind för våg...som aldrig riktigt landar...äkta kärlek lämnar avtryck!!!

Nja...att glömma vår bakgrund känns "så där" men att förlåta mig själv är viktigt...och att våga börja om är ju SUPERVIKTIGT!!!

Nu önskar jag er ett skönt avslut på 2014 och så ser vi framåt!!! UP UP AND AWAYYYYYY!!

Skapa flashcards