Direktlänk till inlägg 20 januari 2015

Vad är det för fel på "folk"

Av Carry Jiewertz - 20 januari 2015 00:44

Ja....VAD???!!!
Jag kollar på en serie "Wentworth" som handlar om ett kvinnofängelse....far far away from hur fängelser för kvinnor är här i Sverige....
Bra eller dåligt??
Tja...det beror lite på hur man ser det...
Personligen så kan jag tycka att:
Har man begått brott så ska man straffas!! Enligt den lag man lever under...dvs här i Sverige ska vi straffas enligt svensk lag!! I andra länder gäller andra lagar...men här rättar vi oss efter svensk lag och inget annat!!
Så fladdrar mina tankar iväg...för jag ser inlägg på Facebook....och JÖSSES!!
Kan vi skylla allt på regeringen Reinfeldt? NEJ!! Allt kan inte vara politikernas fel!! När ska vi ta ansvar?? När ska du...jag ta VÅRT ansvar??
Hur vårt land styrs beror faktiskt på hur du och jag tänker...hur du och jag röstar...hur du och jag AGERAR!! Hur du och jag AGERAR är nog det viktigaste!! FAKTISKT!!
Läser en artikel i en kvällstidning...och inser att...hmm...tänkte länka till den men då får den ju ännu mer utrymme och...nja...så nej jag länkar inte?! MEN!!
Det handlar om sjukförsäkringen....och nu lär jag få kritik....MEN!! Tänk dig för innan du kritiserar mig!! Fundera lite till...tänk lite till...

Så här var det för mig:
Jag växte upp...livet var som det var...jag jobbade...presterade...presterade lite till...o lite mer...jag lät jobbet ta över...för jobbet var bättre än livet...jag blev sjuk...gick i väggen...försökte resa mig...det gick inte...åren gick...en massa "insatser" gjordes för o få mig "på banan" igen...jag mådde skit...fick piller...biverkningar....ja nu är jag ärlig...naken...det var inte lätt...försäkringskassan "bråkade" dvs de utredde...krävde att saker...mediciner...ändrades...det blev inte bättre...jag mådde inte bättre...snarare tvärtom...vems var felet??!! Ja!! Vems??!! Mitt?? Som ville vara alla till lags o prestera?! Samhällets?! Som ville att jag skulle inrätta mig o bli en fungerande medborgare...
Jaha...så kom dagen då försäkringskassan sa att jag skulle bli utförsäkrad...och det blev jag...skrevs in på arbetsförmedlingen....som sa...nja...min läkare sa hela tiden NEJ!!! NEJ!! NEJ!! Tillbaka till att bli sjukskriven....och FK sa: ingen idé du söker sjukersättning igen....och lydig som jag är (ja ja sluta skratta nu) så sökte jag inte....
Så fick jag ett brev från min handläggare på FK...som skrev: vi överväger att ge dig varaktig sjukersättning! Ring mig!
Och jag sa: WHAT?? VA???
Men så blev det!! Jag fick sjukersättning och livet blev plötsligt lättare...en stooooor sten föll....
Så läser jag alla dessa klagomål...oj oj Reinfeldt borde få Nobelpriset i medicin...för oj så många som nu är friska...eller borde vara det....
Och nu tänker jag bli riktigt obekväm!!
Kan det vara så att en del skriker...klagar...ojar...beklagar sig utan att ha "fog" för det?? Kan det vara så att vi ibland måste lita på processen??
Ibland beror min situation på andras val och ibland på mina egna...ibland kan jag ta ansvar för vad som sker och ibland inte...men att kategoriskt hela tiden skylla på regering...riksdag...systemet...det är inte sunt!! Ibland måste jag faktiskt ta en titt i spegeln och SE!!!! Verkligen SE mig själv...och ta ansvar!!
Men...ibland...många gånger t o m...så får jag...du...inte ens möjligheten att välja....men ALLT är inte politikernas fel...och OM ALLT vore deras fel så är det i grunden DITT OCH MITT fel!! För det är DU och JAG som satt dem i den positionen!! Så sluta klaga!! Ta ansvar!! Du kanske inte har orken...kraften...att agera...MEN!! din röst har du!! Använd den!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Ovido - Quiz & Flashcards