Direktlänk till inlägg 23 maj 2015

Om att inte riktigt veta hur man ska ta nästa steg...

Av Carry Jiewertz - 23 maj 2015 20:47

ja vad säger man när en människa som man trott varit på ett sätt plötsligt visar sig vara nån helt annan...en människa som alltid visat upp en fin fasad men som nu visar att det bara var just en fasad....
Och med "fin fasad" menar jag inte statussymboler...materiella saker utan att man varit noga med HUR man uppfattas...
Fasader rämnar...fasader består inte...fasader är just fasader...
MEN!! Och det här är viktigt!! Om ytan du visar är sann, ja men då är den ju sann och du är trovärdig!!! Ytan måste stämma överens med det som finns under ytan....

Men när livet går sönder...när saker o ting inte blir som man tänkt...vem är du då...vem är jag då...
Ja...jag vet...jag har tjatat om detta förut...
VEM ÄR DU NÄR INGEN SER PÅ??!!
VEM?
Och VEM är du när livet inte blir som du tänkt dig??

Ärlighet varar längst sa mamma Gunnel...och ja!!! Mitt vuxna jag idag håller absolut med!! Som liten tyckte jag nog annorlunda...men jag växte upp, formades av sunda värderingar och blev till slut den jag är idag!!
Vem jag är??
En kvinna, 50+ med starka åsikter, konflikträdd men ändå inte...för när det gäller så tar jag "tjuren vid hornen" och stångar mig blodig för det jag tror på....det jag står för...den jag ÄR!!
Livet...dvs verkligheten...har inte varit särskilt snällt mot mig...jag har hållit ut mitt hjärta och det har gått sönder, jag har älskat helhjärtat och fått hat tillbaka...fast hat är inte det värsta...likgiltighet är det värsta...jag kan ta att någon väljer att avsky...hata (ja ja det är ett starkt ord...) mig, men likgiltighet??? Likgiltighet förlamar....inte den som drabbas men den som är...likgiltig!!

Men det jag avskyr mest är faktiskt människor som inte vågar stå för sina åsikter!!

Facebook är ju som det är....jag menar...jag är rätt aktiv o skriver uppdateringar och väljer att dela med mig av mitt liv...jag har skapat ett nätverk, människor som jag ibland har mött o ibland inte...människor som blivit mina VÄNNER, trots att vi knappt träffats...människor som funnits i min närhet har jag fått upp ögonen för...positivt och negativt!! För alla är inte de de vill verka vara!!! Oj...nu svävade jag iväg....
Så tillbaka till min tanke inför det här inlägget...

När livet inte blir som du önskat...väljer du då att ta ansvar för det eller väljer du att lägga över ansvaret på någon annan??

Suck....så lätt vi har att slå ifrån oss...att inte "äga problemet"...att skyffla över till någon annan....skylla ifrån oss...ja jag är inte fri från det...så jag skriver inte för att trycka ner utan för att jag funderar...funderar över hur jag ska kunna gå vidare...gå vidare utan att lasta andra för hur mitt liv blivit...
För nånstans så tänker jag att det inte alltid kan vara andras fel...det kan inte alltid beror på andras beslut...jag är ju också ansvarig!!!
Även om jag inom mig vet att jag inte gjort fel så har jag nog ändå på vägen gjort just det...en hel del fel...för inte ens jag är perfekt!!
Tro det eller ej men jag har faktiskt kommit till den insikten: jag är inte perfekt!!!
Och vet du!!!
Det är OK!!
Det är OK att inte vara perfekt!!
För!!! VEM av oss är just perfekt???
Därmed inte sagt att allt är mitt fel!! Jag vägrar att inrätta mig under Jantelagen!! Dvs: du ska inte tro att du är någon!! Du ska inte tro att du duger!!
För vet du!! DU DUGER!!! Du duger bra!!! DU ÄR OK!! Perfekt?? Kanske inte!!! Men helt OK!!!

Oj!!! Nu hamnade jag inte riktigt där jag tänkt mig....jag tänkte ju skriva om vad jag tycker om människor som inte är de de vill få oss att tro att de är....

Tänk om vi kunde vara som djuren!!!
Mina tre hundar kan inte förställa sig, kan inte låtsas vara någon annan än de är...what You see is what You get!! WYSIWYG!!!
Idag var mina hundar o jag i ett sammanhang som vi inte varit förut och där fanns det barn och mina hundar äääälskar barn!! Nu fanns även ett barn som kanske var lite annorlunda...och vet du!!! Svea blev en favorit!! Jag tror att hon "känner in" andras känslor o egenskaper!! Så den här pojken ville bara vara med Svea, de promenerade, kelade, sprang, satt o pratade och visst, Britta och Dixie klev fram ibland men det var Svea som tog hans hjärta!!! Så gott att se!!! Jag tror att hundarna har bevarat de egenskaper vi borde bevarat...dvs vi människor...vi borde "SE" andra och möta dem!! Inte döma utifrån våra erfarenheter eller begränsningar!!

Hur tar jag då nästa steg??
Jag har ju blivit sviken, sårad, bedragen, misshandlad, trampad på....

Nästa steg - i min värld - är att sätta ner foten och säga att: NU ÄR DET NOG!! ENOUGH IS ENOUGH!!
Jag kommer inte att tillåta någon att förminska mig!!! För det är syftet hos de som trycket ner, som sviker och bedrar!!!

Och!!! Om du är en av de som sviker, bedrar, förminskar....till dig vill jag säga som Michael Jackson i låten Man in the Mirror!!!

I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
...
If You wanna make the world a better place
Take a look at Yourself, and then make a change !!!

Jackson fortsätter (fritt översatt) : jag har varit ett offer för ett själviskt sätt att älska...men det är dags att inse att det finns andra, sämre lottade, som skulle kunna vara jag...de försöker låtsas att de inte är ensamma....de följer vinden...minsta motståndets lag...för de vet inte var de ska vara...men inget budskap är starkare än detta: om du vill göra världen till ett bättre ställe så ska du börja med sig själv!!! Först då kan du göra skillnad!! Så!! Fråga "mannen i spegeln" vem vill du att jag ska vara!!! Ta en titt på dig själv!!!

Visst är det så?!?!? Jag måste börja med mig själv!!! De finns inget annat sätt!!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 24 december 2015 21:07

Förra året bestämde mannen min o jag oss för att det var dags att skapa nya traditioner. Vi hade haft några tuffa år med krossade drömmar och föhoppningar men vi hade ju - som vi alltid gör - rest oss och hämtat styrka i varandra o kunde fortfarande...

Av Carry Jiewertz - 17 november 2015 20:35

Kollar nån random såpa...och hon säger: jag vill att du ska veta vem jag är.... han säger: jag har aldrig mött min far... OCH det drabbar mig...som ett slag mitt i solarplexus!!! POW!!!! Jag VILL att du ska veta VEM jag ÄR!! Jag har ALDRIG mött...

Av Carry Jiewertz - 23 september 2015 17:18

Funderar lite...som vanligt....funderar över attityder som icke överviktiga har mot överviktiga.... Är man LAT för att man är överviktig??? Har man ingen KARAKTÄR när man är överviktig?? Är man MINDRE VÄRD när man är överviktig??? Ja Ja...jag...

Av Carry Jiewertz - 3 september 2015 23:13

Jag har växt upp i en frikyrklig miljö... Fått "frikyrkliga" värderingar... På gott och ont... Men det jag fick med mig var detta: ALLA!!! Precis ALLA!!! Är lika mycket värda!! Oavsett hudfärg...bakgrund...religion...ja du fattar... Just DÄRFÖR s...

Av Carry Jiewertz - 27 augusti 2015 21:12

...läser en artikel i M Magasin om "Barnbarnsprat" och den slår mig mitt i Solarplexus!!! Alla blir väl glada över BARNBARN!!?? Jo...fast....alla får inte barnbarn...och en del som fått "barnbarn" förlorar dem...förlorar dem pga föräldrarna......

Skapa flashcards