Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av Carry Jiewertz - 3 augusti 2014 23:30

Goda vänner betyder ALLT!! Typ!! Eller hur!!
När livet rullar på...när allt är som det ska...när allt är positivt...det är DÅ man bygger relationer!!! Det är DÅ man grundar vänskap!!! Det är DÅ grunden läggs!!
För om/när livet sen kraschar....havererar...kapsejsar...går åt skogen...av en eller annan anledning....det är DÅ vännerna kliver in...tar kommandot (på ett positivt sätt) det är DÅ du märker om grunden är lagd!!
När det är kaos är det inte läge att bygga vänskap....inte läge att lägga grunden....
Ja du fattar vad jag menar!!! Eller hur!!!

En krasch är en krasch!! Oavsett vad någon annan kallar det!!!
Men...nja....du har en svår period i livet...du har drabbats av en mittilivetkris....klimakteriet....så här är det inte alltid...osv osv....ja du vet...
Det finns ALLTID människor som vill förringa...förminska...få dig att känna dig liten...mindervärdig...mm
Lyssna INTE på dem!!! Gör inte det!!!
Du är du och du duger!! Och en krasch är en krasch och enligt min åsikt så är det inget DU styr över!! Inget JAG kan KONTROLLERA!!
Jag rasade...gick i väggen...blev utbränd...drabbades av en utmattningsdepression...kalla det vad du vill....kontentan är: JAG KRASCHADE!!
På riktigt!!! Ordentligt!!! All in!!!
Jo...jag gör ju inget halvhjärtat!!! Inget "bara för att"....inget sisådär...ja du fattar!!
När jag kraschade så var det: KRASH BOOOOOOM BANG!!! INGEN VÄG TILLBAKA!!!
Va????? Vad menar jag nu?? Finns/fanns det verkligen ingen väg tillbaka...oj...oj...katastrof!!! Nederlag!!! Sånt vill vi inte höra!!! Så snälla!!! Uppför dig!! Rätta in dig i ledet!!! Gör vad som krävs för att det inte ska bli pinsamt....osv...

Ja!!
Så här X antal år efter att jag rasade...kraschade...gick under...så kan jag faktiskt tillåta mig att tänka positiva tankar kring utbrändheten....inte bara bli nedtryckt av....slås ned av...tanken på att jag inte längre är en produktiv människa som "bidrar" till samhället!!
Jag har verkligen betalat min del...fått betala priset...ja du fattar...jag gick sönder!!! Vems var felet!!?? Hmm...inte enkelt att svara på....var det min chef...som inte såg....var det mina medarbetare som krävde...var det den där som högg mig i ryggen o ville ha mitt jobb...var det jag som inte kunde sätta gränser..var det...var det...var det...
Det svaret kan vi nog aldrig få!! För det finns inget enkelt svar...visst vore det skönt (för mig) att kunna säga: X ville ha mitt jobb så jag...eller: X var en dålig chef....eller: om bara...ja vi kan hålla på i oändlighet!!!

Till vilken nytta??

INGEN!!!! INGEN ALLS!!

Skyll på vem du vill...men...vad hjälper det???
Svar: det hjälper ingen!!
Blir jag frisk från min utbrändhet för att någon tar på sig ansvaret??? NEJ!
Kan jag köra på som jag gjorde innan för att någon säger att "det var mitt fel"? NEJ!!
Blir något överhuvudtaget bättre för att jag försöker flytta skuldbördan?? NEJ!!
Nu - äntligen - har jag kommit till ro!! Är harmonisk utan att känna skuld!!
Och vet du!! Jag kan känna glädje....förnöjsamhet...harmoni...
Och!!! Framför allt!! Så uteblir skulden!
Äntligen!! Äntligen så är jag fri från det Lutherska Arvet!!! Jag har inte Luther som sitter på axeln o viskar: du duger inte!! Du borde...du måste...du skulle....du...du....du....
Luther kan dra dit....ja du vet....
Det Lutherska arvet kan nog va bra ibland....men för mig har det oftast ställt till det...krav....krav....krav....

Äntligen så kan jag känna o acceptera att jag är FRI!!!!'

FRI
Att leva
Att vara den jag är...den jag är menad att vara...
Att ha åsikter...som inte alltid är bekväma....
Att älska
Fri Från religionens förtryck!!! Och då menar jag inte Gud!!! För Gud förtrycker inte!!! Människor förtrycker!!! Människor förminskar!!
Fri att ÄLSKA!!!

Jaha!! Vad har det med goda vänner att göra?? Jo!! Goda vänner låter dig vara den du är!!! Låter dig utvecklas fast de kanske har en annan åsikt!!! Låter dig...ja du vet...låter dig!!

Ovido - Quiz & Flashcards