Alla inlägg den 9 september 2014

Av Carry Jiewertz - 9 september 2014 21:33

Jag VET att jag är fyrkantig...jag VET att jag har svårt för vissa saker...som lögn...lögn får mig att se rött...och lögn hos människor som på nåt sätt verkligen borde avstå lögn retar upp mig ännu mer....om det ens är möjligt....
Så när politiker - som ju tjänar oss, samhället, de "små" människorna - när de ljuger, vilket de ju gör i stort sätt varje gång de öppnar munnen, när de ljuger så blir jag rabiat....
När någon inom socialtjänsten drar till med en lögn för att rädda sitt skinn....då är det riktigt illa...troligen inte ovanligt...men riktigt riktigt ILLA!! Socialtjänstens folk är ju till för att säkerställa tryggheten hos t ex barn som far illa...
Men!!! Ännu mer rabiat (om det är möjligt) blir jag när religionens företrädare ljuger....oavsett om det är i det lilla eller i det stora...
När en kyrkans man eller kvinna påstår sig vara något annat än de är...vad gäller utbildning, arbetslivserfarenhet, var man arbetar, ålder, civilstånd osv Ja då är det lögn på en helt annan nivå än när du o jag drar till med en vit lögn...
Och Ja! Jag vet!! Eftersom jag levt länge i frikyrkans "rum" så är jag extra känslig just vad gäller det....
MEN!!
Våra folkvalda, kyrkans folk, socialtjänsten MÅSTE - JA MÅSTE - hålla sig till sanningen...och vet du...sanningen har inte nyanser...sanning är sanning...
Det är intressant nu i valtider....kollar debatter...intervjuer...har ni sett vad mycket kroppsspråket avslöjar....ögonen...såg en debatt häromdagen när en partiledare/språkrör..kalla det vad ni vill...varje gång frågan blev besvärlig...så...blicken flackade uppåt...
På gymnasiet gjorde en kamrat o jag ett specialarbetet om just kroppsspråk....då...1977-78 (jösses....var det så länge sen....hmm...ja) så var det inte så vanligt att man pratade om kroppsspråk, men självklart kunde man även då utläsa av kroppsspråket vad en person EGENTLIGEN sa....

Sanning......lögn.....hur svårt kan det va....

Ja jag vet inte!!! Jag är ju fyrkantig o har svårt att ljuga....om det inte handlar om kortspel...eller nåt annat trivialt...oj oj...säger du...oan du ljuga där så kan du nog ljuga om allt!! Nä...fråga nåt av alla våra "gamla" kontakt/familjehemsbarn!! Jag kan definitivt dra till med en "lögn" som t ex när ett av barnen satt o filosoferade...Carry...varför heter det NÄSBORRAR? Va??!! VET du inte det, sa jag snabbt (ja jag har lätt för att finna mig i situationer)...Näää, det vet jag inte....Jo sa jag: när bebisen föds så har den inga andningshål...så doktorn tar fram en borr och borrar upp två hål i näsan....DÄRFÖR heter det näsBORRAR!!!
Jaha...sa barnet....o sen tittade han på mig o skrek: NÄE!!! Du LJUGER!! Japp!! Sa jag o så skrattade vi ihop!! Varför!! Jo han såg in i mina ögon o såg att jag bara skojade med honom...dessutom var han rätt van vid "jargongen" hemma hos oss!! Men aldrig!! ALDRIG!! Att jag skulle låtit nåt av barnen fortsätta att tro på mitt skämt!!! ALDRIG!! Fråga nåt av barnen om jultomten....men det tar vi en annan gång...

Sanning!! Eller Lögn???? Inte så svårt egentligen....så....man ska inte utge sig för att va nån som man inte är!! Förr eller senare kommer sanningen ikapp!!
Hur många politiker har vi som varit tvungna att avgå pga lögn....MÅÅÅÅÅÅNGA!!!
Hur många av kyrkans folk borde avgå pga lögn....MÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA!!!
Inom socialtjänst, vård, omsorg, skola.....finns många även där!!

Kan vi inte enas om att SANNINGEN är värd att strida för!!?? För SANNINGEN kommer ALLTID fram...förr eller senare...och kommer den senare så drabbas lögnaren desto hårdare...det kan bli en blogg det med...för en gång enades en väninna o jag om att vi skulle låtsas att vi hade haft en mycket "roligare" lördagskväll än vi haft....lögnen växte...och växte...och till slut....ja ja det tar vi en annan gång...hej hej

Ovido - Quiz & Flashcards